Fabrikanten

Unilever gaat Nestlé voorbij in ranglijst Oxfam Novib

DEN HAAG - Unilever neemt dit jaar de eerste plaats in op de Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst. Daarmee stoot het levensmiddelenconcern Nestlé van de eerste plek.

Met de totaal score van 71 procent doet Unilever het beter dan de 69 procent die Nestlé haalt. Acht van de 10 grootste voedselgiganten verbeterden overigens hun totale score sinds de laatste jaar-update uit 2014. Alleen Danone en Coca-Cola zijn er niet in geslaagd om hun totale score te verhogen, zo blijkt vandaag uit de nieuwe update van de Oxfam Novib Behind the Brands ranglijst.

Danone
Het Britse ABF, eigenaar van o.m. Twinings, staat opnieuw onderaan, met slechts een totale score van 30 procent. De andere drie achterblijvers zijn Kellogg, Danone en General Mills. Zij zitten nog niet eens op de helft van Unilever's score van 71 procent. De Franse zuivelreus Danone stond in 2014 nog op een gedeelde zesde plaats, maar valt nu terug naar een met General Mills gedeelde achtste plaats. Danone heeft  volgens de makers van de lijst ook een bedenkelijk record: het bedrijf scoort maar 1 uit 10 punten op het thema steun aan boerinnen en landarbeidsters. Dat is de laagste score op de ranglijst. Zelfs achterblijvers als ABF en General Mills scoren beter op dit onderwerp.

Uitdaging
"Unilever verdient een compliment. Na twee jaar van aanhoudende druk door honderdduizenden supporters van de Oxfam Novib Behind the Brands-campagne, beweegt een groot deel van de top10 zich nu in de juiste richting. Maar de echte uitdaging begint nu: het beloofde nieuwe beleid moet daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Alleen dan kunnen zij echte veranderingen voor miljoenen kleinschalige boeren en landarbeiders mogelijk maken. Het wordt hoog tijd dat de bedrijven de daad bij het woord voegen," zegt Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib.

Oxfam Novib startte de Behind de Brands campagne in februari 2013. De campagne rangschikt de 10 grootste internationale voedsel- en drankenbedrijven op basis van hun beleid op transparantie, vrouwen, landarbeiders, boeren, land, water en klimaatverandering. De top 10 bestaat uit Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever.

 

Bron: ANP

unilever-a900x525.jpg