Fabrikanten

Verantwoord groeit het hardst in horeca en catering

DEN HAAG - Duurzaam eten en drinken heeft 1 procent meer marktaandeel verworven in de hele foodmarkt het afgelopen jaar met een totale besteding van minstens 2,6 miljard euro. Vooral de groei in horeca, catering en zorginstellingen is groot.

Joost Agterhoek |

Voor het vijfde jaar op rij hebben consumenten in 2014 meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht, een plus van 18 procent, luidt de conclusie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2014.  Staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma schrijft de Tweede Kamer hier woensdag over. Het marktaandeel is gegroeid van 6 naar 7 procent.

Buitenhuishoudelijk
In de supermarkt en speciaalzaken is ‘groen’ food met respectievelijk 3 en 4 procent gegroeid. In de buitenhuishoudelijke markt, waar horeca, zorginstellingen en catering onder vallen, is de groei explosief: 74 procent. Een duidelijk verschil tussen foodretail en buitenshuis is wel dat de verantwoorde bestedingen in supermarkten (1,47 miljoen euro) veel hoger liggen dan in het buitenshuiskanaal (803 miljoen euro).

Stijgers
De grootste stijgers in de aanhoudende groei zijn eieren (+40 procent) en koffie (+52 procent), die daarmee een marktaandeel van respectievelijk 35 en 25 procent krijgen in de gehele duurzame bestedingen. Zuivel en drank plussen meer dan 30 procent.

Vlees
Vlees en vis (0 en -4 procent) blijven achter in de verantwoorde opmars. Dijksma schrijft dit onder meer toe aan een algemene daling in de bestedingen van vis en vlees. Er is ook minder vis met een MSC-keurmerk gevangen, aldus het ministerie, wegens duurzame beheersmaatregelen. Het marktaandeel van vis blijft 21 procent. Biologisch is met 6 procent gestegen. De totale bestedingen aan deze producten, inclusief biologische markten en boerderijwinkels, schatten de onderzoekers op 1,13 miljard euro.

Omzetmonitor
De Alliantie Verduurzaming Voedsel zegt dat de cijfers in de Monitor bevestigd worden in een gedetailleerde omzetmonitor voor keurmerkproducten in het supermarktkanaal over 2014 en de eerste helft van 2015. Deze wordt binnenkort gepubliceerd, aldus de Alliantie, waar onder andere het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) toe behoren.

Breder
Omdat verduurzaming van voedsel verder gaat dan productkeurmerken ontwikkelt de Alliantie samen met het ministerie van Economische Zaken en andere stakeholders vanaf volgend jaar een bredere Monitor Verduurzaming Voedsel. Hier worden ook ontwikkelingen en resultaten op het gebied van uitstoot, energie, transport, grondstoffen, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden en andere aspecten van productie inzichtelijk gemaakt. Het samenwerkingsverband werkt ook aan een methodiek om de omzetontwikkeling van keurmerkproducten in de toekomst in beeld te brengen.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

tomatensoep_met_biet_natuurlijk_verantwoord-a900x525-a900x525.jpg