Vernieuwde supermarkt is paradepaardje van Lidl | Levensmiddelenkrant

Discounter opent eerste bij-vriendelijke winkel

Vernieuwde supermarkt is paradepaardje van Lidl

HUIZEN – Aan de overkant van het Lidl-hoofdkantoor heeft de discounter een compleet nieuwe supermarkt geopend die bij-vriendelijk is, voorzien is van 700 zonnepanelen en klanten de mogelijkheid biedt om een elektrische auto gratis op te laden. Met de nieuwe supermarkt wil Lidl laten zien dat zij continu de winkel vernieuwen.

Op de parkeerplaats staan twee bijenhotels en is er veel ruimte vrijgemaakt voor bomen en planten. “Dit is de eerste bij-vriendelijke supermarkt van Nederland. De begroeiing op het dak en op de parkeerplaats zorgt voor meer biodiversiteit en minder wateroverlast. Dit draagt bij aan het behoud van de bijenpopulatie die een grote rol speelt bij het telen van groenten en fruit. Zonder bijen is het grootste gedeelte van ons groente- en fruitschap leeg”, vertelt Felicity Nieman, medewerker corporate responsibility & relations bij Lidl.

Biologisch
Bij binnenkomst in de winkel valt direct op dat Lidl heeft gekozen voor een andere indeling. Klanten beginnen de winkelroute op de versafdeling die prominent is gepositioneerd. “Consumenten hebben alsmaar meer behoefte aan versproducten en de beleving daarvan, vandaar dat we met deze categorie de klant verwelkomen. We hebben ook vernieuwingen toegepast en bijvoorbeeld een sinaasappelpers en broodsnijmachine geïntroduceerd”, vervolgt Nieman haar verhaal. Op het gebied van assortiment is er niets veranderd. “We hebben een overzichtelijk assortiment van ongeveer 1800 producten en daarnaast hebben we themaweken, zoals een bioweek en Italiaanse week.”

Zelfscan
In de nieuwe winkels van Lidl worden vernieuwingen toegepast. Dit is afhankelijk van de grootte van de vestiging. De nieuwe tapasmeubels zijn bijvoorbeeld minder geschikt voor een kleinere winkel, vertelt Nieman. “Nieuw voor de klanten is ook dat ze niet alleen bij een van de zeven traditionele kassa’s kunnen afrekenen, maar ook bij een van de vijf zelfscankassa’s. Dat is nieuw bij Lidl en de reacties zijn positief. De klant kiest er bewust voor om even snel te scannen en dat is het stukje gemak dat we willen bieden.” Supermarktmanager Jack Herfkens is vooral verbaast hoe snel de winkel op rolletjes loopt. “Ik had verwacht dat het lastig was om de winkel op orde te houden, maar dit team is zo goed op elkaar ingespeeld dat daar helemaal geen sprake van is. Voor de klant is het wel even wennen, want de winkelroute is anders. Het leukste aan de winkel vind ik de bankjes na de kassa’s die ik bij Lidl heb geïntroduceerd toen we nog in het oude pand waren gevestigd. We zien vaak dat na de kassa nog even de bon wordt nagelezen of ouderen moeten uitrusten voordat ze beginnen aan de reis naar huis. Ze zijn ook nog eens duurzaam, want na tien jaar kunnen we ze inleveren en krijgen we nieuwe. De oude bankjes worden dan gerecycled.”

Bron: Levensmiddelenkrant