Ondernemers

AH Van den Berg opent na uitbreiding

UITHOORN - De Echt Vers-formule, een zelfscanmogelijkheid en dry-misting op de agf-afdeling. Het zijn allemaal nieuwe onderdelen in de verbouwde winkel van AH-ondernemer Jos van den Berg uit Uithoorn.

Lisa van der Linden |

Het ging om een grondige verbouwing van maar liefst 15 dagen, waarbij de winkel is uitgebreid met 1000 vierkante meter. “Het was écht nodig, want sinds 2008 was er niets meer aan de supermarkt gedaan. De vloertegels waren zelfs nog uit de jaren negentig”, vertelt Van den Berg. “Bovendien hebben klanten behoefte aan een moderne winkel en wil je als ondernemer vernieuwend zijn. Allemaal redenen om flink te investeren in een verbouwing.”

Van den Berg, die geen ambities heeft om meer supermarkten te runnen, heeft ervoor gekozen om alle nieuwe concepten van Albert Heijn te realiseren in de Uithoornse supermarkt. “Het kost altijd veel geld om een supermarkt te verbouwen, maar ik wil mij onderscheiden van alle andere supermarkten in de nabije omgeving”, zegt de ondernemer die met zijn winkel nu helemaal up-to-date is. “Iedere ondernemer kiest voor het allernieuwste dat beschikbaar is.”
De grootste vernieuwing volgens Van den Berg is de ruimte in de winkel. Door de uitbreiding heeft de winkel nu een oppervlakte van 2060 vierkante meter. “De versafdelingen zijn echt paradepaardjes waar we klanten kunnen verwennen en inspireren. Door dry-misting blijven de producten niet alleen langer vers, maar het doet ook veel met de beleving. Dat is de kracht van de stenen supermarkt, want er is en blijft behoefte aan fysiek winkelen. Consumenten willen de producten zien, ruiken en voelen. Alle zintuigen worden gebruikt bij het doen van de boodschappen.” Door de verbouwing is het aantal producten in de supermarkt gegroeid van 13 duizend naar 29 duizend. “Er zijn met name veel vegetarische, biologische en halal-producten bijgekomen. De verkoop daarvan stijgt explosief.”

Online
Van den Berg is geen voorstander van boodschappen bezorgen en doet daar tot op heden nog niets mee. “Het is een trend van de afgelopen jaren en dit zal nog verder doorgroeien, wat ten koste gaat van fysieke supermarkten, maar het is niet mijn ding. De kosten van bezorgen zijn zo hoog, dat je geen rendement kunt draaien. Ik ben pas overtuigd van het succes, als er geen investering voor nodig is, maar voor nu zie ik er geen heil in.” Waar de ondernemer wel positief tegenover staat, is het combineren van retail en horeca. “Dat vind ik een fantastische ontwikkeling. Het lijkt mij geweldig om een paar koks in de supermarkt te hebben die een paar dagen per week koken voor het oog van de klant. Het liefst zou ik een klein restaurant willen, waar de gerechten worden geserveerd. Dat is echter pas een optie als ik nóg meer winkeloppervlakte tot mijn beschikking heb.”

Bron: Levensmiddelenkrant

grote-foto.jpg
20190215_103700.jpg
20190215_103757.jpg
20190215_103936.jpg