Formules

Ondernemers

Kopen van budgetmerken loont

DEN HAAG – Als consumenten in de supermarkten alleen budgetmerken kopen zijn ze de helft goedkoper uit dan wanneer ze alleen A-merken zouden kopen. Dat concludeert de Consumentenbond uit een uitgebreide prijspeiling. Vier jaar geleden was het prijsverschil nog veertig procent.

Gerard van Oosbree |

Voor het onderzoek vergeleek de Consumentenbond de prijs van ruim honderd basisproducten. Ze keken naar de prijs van een A-merk product en vergeleken die met de prijs van het goedkoopste vergelijkbare product van een huis- of budgetmerk. De prijspeiling werd gedaan bij veertien supermarktketens. De besparing die consumenten kunnen halen met het kopen van budgetmerken ligt tussen de 48 procent bij Spar en 53 procent bij Jan Linders. De andere ketens zitten daar tussenin. Voor individuele producten kan de besparing zelfs oplopen tot 80 procent.

Schijnvoordeel
De directeur Consumentenbond Sandra Molenaar is niet te spreken over sommige acties van supermarkten en noemt het zelfs ‘schijnvoordeel’. Een aantal ketens meldde eerder dat zij prijzen van basisproducten of huismerkproducten een bepaalde periode niet zouden verhogen. De Consumentenbond zag dat vlak voor de aankondigingen de prijzen van de producten omhoog gingen om daarna iets te worden verlaagd maar niet tot het oude niveau. “Het blijft zaak om goed zelf de prijzen in de gaten te houden en je niet teveel te laten leiden door kreten als in prijs verlaagd”, aldus Molenaar.

Bron: Levensmiddelenkrant

 

dirk-interieur-koopjes.jpg