Ondernemers

‘Plus-ondernemer verkocht door dynamiek supermarkt’

SCHINVELD - Bob Muijs opent een maand na het afronden van de Plus Aspirantopleiding een vestiging van de formule. Hij heeft de huidige Plus in Schinveld overgenomen en streeft dit jaar naar een stabiele omzet.

Lisa van der Linden |

De ondernemer is al meer dan 17 jaar werkzaam in de retailbranche en heeft altijd de ambitie gehad om zelf een supermarkt te runnen. “Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus een hele gekke droom is het niet. Mijn familie heeft meer dan vier generaties een schoenenwinkel gehad en daar hielp ik regelmatig. Op mijn zestiende ben ik als vakkenvuller begonnen bij Plus en toen was ik verkocht. De dynamiek van een supermarkt is geweldig, het contact met de klanten en de snelheid waarmee alles gebeurt. Al die jaren ben ik werkzaam geweest voor Plus en ik heb inmiddels een ‘groen’ hart”, zegt Muijs. Met jarenlange ervaring bij de formule en bij diverse ondernemers heeft hij een duidelijk beeld van wat van hem als ondernemer wordt verwacht. “Ik heb in iedere winkel veel geleerd over het vak en dat komt goed van pas bij het ontwikkelen van mijn ondernemerscompetenties. Met name op strategisch, commercieel en operationeel gebied is mijn kennis breed. Als ondernemer kan ik op lokaal niveau het verschil maken door mijn betrokkenheid met het marktgebied. Natuurlijk moet ik dit nog wel leren kennen, maar dat is het doel voor dit jaar.”
Voor dit jaar heeft Muijs het doel om de omzet stabiel te houden en het vertrouwen van de consument te winnen. “In een dorp als Schinveld draait alles om de gunfactor. Die is zo belangrijk, want net over de grens is een winkelcentrum met drie discounters. Daar moet ik het tegen opnemen.”
De ondernemer wil zich onderscheiden van concurrenten met lokale producten die meerwaarde bieden ten opzichte van het standaardassortiment. “Ik denk dan aan lokale leveranciers van brood, gebak, vleeswaren en agf. Daarnaast hanteer ik vijf pijlers waar de winkel te allen tijde aan moet voldoen: vol, vers, strak, schoon en aandacht. Dat is de basis van mijn supermarkt.”

Vers
Muijs ziet nog volop kansen om te groeien in zijn vak en dan met name op het gebied van vers. “Dat is een categorie die alsmaar belangrijker wordt binnen de supermarktbranche. Op dit moment beschikt de winkel alleen over een groente-eiland. Het versaanbod is daardoor beperkt en de uitstraling is niet naar wens. Op termijn wil ik in de winkel schuiven om meer ruimte te creëren voor dit assortiment en een fruiteiland toe te voegen. Met versbeleving kan ik mij onderscheiden.” Andere kansen ziet de ondernemer in het verruimen van de openingstijden; op het gebied van e-commerce overweegt Muijs ook nog stappen te nemen. “Dat zijn echter wel plannen voor de toekomst”, benadrukt de ondernemer.

Bron: Levensmiddelenkrant 

 

bobmuijs.jpg