NIEUWVEEN - Het marktaandeel van Lidl maakte in 2013 een forse groeispurt door. Aldi voelde die stijging en zag, ondanks een groeiend aantal winkels, haar aandeel afnemen.
Had Lidl in 2012 nog een marktaandeel van 7,5 procent, vorig jaar is dat gestegen naar 9 procent. Aldi kromp tegelijkertijd naar 7,4 procent van 7,6 procent twee jaar geleden. Het winkelbestand groeide daar van 499 naar 503 vestigingen. Lidl kreeg er nog meer winkels bij, van 365 in 2012 naar 379 vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste marktaandeelcijfers en winkelaantallen van Nielsen.
Ombouw
De groei van Lidl wordt enkel door Jumbo overstegen. De Veghelse retailer groeide van 9,6 naar 11,1 procent marktaandeel. Tegelijkertijd ging het aandeel van de Jumbo Groep (inclusief C1000, red.) achteruit, van 21,7 naar 20,6 procent. Deze verschuivingen zijn grotendeels te herleiden naar de ombouw van C1000-supers. Het marktaandeel van de rode formule daalde van 12 naar 9,4 procent.
Superunie
Het gezamenlijke marktaandeel van de Superunie-formules daalde in dezelfde periode van 29 naar 28,8 procent. Deze daling wordt veroorzaakt door Detailresult (5,6 naar 5,5 procent) en Spar (1,9 naar 1,8 procent). Coop groeide juist (2,7 naar 2,8 procent). Deze formule kreeg er dan ook elf winkels bij, onderdeel van de 54 aangekochte C1000-supers.
Bron: Levensmiddelenkrant