1339-5389dbc271ae4b7bd83b22ba742c79b7.jpg

Formules

Lidl komt met concreet doel voor eiwittransitie

HUIZEN – Discounter Lidl heeft zijn concrete doelstellingen voor de eiwittransitie bekend gemaakt. In 2030 wil de supermarkt dat meer dan 50% van de in de winkels verkochte eiwitten van plantaardige afkomst zijn. Op dit moment is dat nog maar 38%. Lidl is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die met een harde doelstelling over reductie van dierlijke eiwitten naar buiten treedt.

Redactie |

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl: “Deze transitie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid. Vandaar dat we onszelf een concrete doelstelling opgelegd hebben, gericht op de eiwittransitie.”

Proef
Lidl heeft de afgelopen jaren het assortiment vegetarische en vegan producten al sterk uitgebreid. De supermarkt meldt dat ondanks de lagere prijzen in de winkels er meer moet gebeuren om de doelstelling te halen. In 70 winkels wordt een proef gehouden waarbij vleesvervangers in het schap direct naast de vleesproducten komen te liggen. Er wordt onderzocht of dit invloed heeft op de verkoop. Klanten zal naar hun mening worden gevraagd. Hiervoor werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en Research en het World Resource Instituut.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: "We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen."

Bron: Levensmiddelenkrant