Formules

Ondernemers

Fabrikanten

E-commerce

Misleidende afprijzingen voortaan taboe

DEN HAAG – Eerst de prijs verhogen om hem vervolgens te verlagen om er een mooie van-voor aanbieding van te maken is per 1 januari 2023 niet meer mogelijk. Minister Adriaanse van Economische Zaken en Klimaat heeft per die datum een Algemene Maatregel van Bestuur afgekondigd waarin hierover regels zijn opgenomen.

Gerard van Oosbree |

De oorspronkelijke van-prijs mag niet korter dan dertig dagen voorafgaand aan de actie zijn gevoerd. Op de regel zijn drie uitzonderingen. Voor producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben mag de prijs direct voor de prijsvermindering worden gebruikt. Als er opeenvolgende prijsverminderingen wordt doorgevoerd, zoals bij kleding gebruikelijk is, dan mag de verkoper maximaal drie maanden de laagste prijs blijven gebruiken die minimaal dertig dagen voor de eerste prijsvermindering werd gebruikt. Voor producten die korter dan dertig dagen op de markt zijn geldt ook een uitzondering.

De maatregelen komen voort uit een EU-richtlijn die betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming moet bieden.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

sale-1149344_1920.jpg