Fabrikanten

Mondelēz automatiseert schapcontrole

ANTWERPEN - Zoetwarenfabrikant Mondelēz wil wereldwijd automatisch gaan bijhouden hoe producten erbij liggen in het schap. Daarvoor heeft het bedrijf een tool in gebruik genomen die werkt met beeldherkenning.

Willem-Paul de Mooij |

Hierover vertelde sales operation manager Veronique Brisaert van Mondelēz België donderdag op het Popai-congres in Antwerpen. In 2012 nam Mondelēz België afscheid van het meetlint en het notieblok om bij te houden hoe producten in het schap staan. Er volgde een test met een nieuw systeem. Aan de basis van het nieuwe systeem ligt een image recognition-systeem van aanbieder Planorama. Het is een systeem dat wordt gevoed door smartphonefoto's die worden gemaakt door vertegenwoordigers. Met beeldherkenningssoftware worden de afzonderlijke afbeeldingen van producten in het centrale systeem herkend, waarna de vertegenwoordiger binnen 15 minuten een rapport ontvang van alle verbeterpunten in het schap. Via de review krijgen ze zo te lezen welke producten out of stock zijn en welke artikelen niet optimaal staan gepresenteerd. Heet systeem levert de fabrikant een flinke tijdsbesparing op, zo meldt Shopper Marketing Update.

Bron: Shopper Marketing Update

mondelez.jpg