DEN HAAG – De kassabonnen bij de regionale supermarkten Dekamarkt, Hoogvliet en Nettorama zijn vaak nog steeds niet op orde. De Consumentenbond heeft nu met deze ketens afgesproken dat klanten die een fout ontdekken op hun kassabon het product gratis krijgen of een waardebon.
Uit onderzoek van de bond in april bleek dat er bij de regionale ketens veel producten met een verkeerde, meestal hogere, prijs op de kassabon stonden. Mysterieshoppers van de bond bezochten in augustus opnieuw van elke keten zes filialen en controleerden de prijzen van 25 aanbiedingen. Bij Dirk, Poiesz en Vomar waren de fouten vrijwel verdwenen. Bij Dekamarkt, Hoogvliet en Nettorama stonden de aanbiedingen vaak nog steeds verkeerd op de bon.
Zo was bij een winkel een krat Heineken 0.0 in de winkel € 9,99, maar op de bon moest er € 18,38 worden afgerekend. Een Drentse worst stond ook voor bijna de dubbele prijs op de bon. Het zijn vaak artikelen die niet in het gewone schap liggen, maar in de actiedisplays, kopstellingen of manden.
Sommatie
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Omdat we bij Dekamarkt, Hoogvliet en Nettorama nog te weinig verbetering zagen, hebben we ze gesommeerd te stoppen met de kassabonfouten en ze aansprakelijk gesteld voor de schade die consumenten lopen. Op basis daarvan hebben we verdere afspraken gemaakt, zoals een prijsgarantie.”
Daarnaast hebben de drie supermarkten aangegeven ook zelf mysterieshoppers te gaan inzetten en de bevindingen daarvan te delen met de Consumentenbond. Bij Hoogvliet hebben ze de papieren reclameborden vervangen door elektronische schapkaartjes, die automatisch de juiste prijs laten zien. Deze schapkaartjes worden door hetzelfde systeem aangestuurd als de kassa’s.
Compensatie
Bij de top drie van de supermarkten, Albert Heijn, Jumbo en Plus, komen dit soort fouten amper nog voor. Als boetedoening voor de eerder geconstateerde fouten doneerden ze samen 1,8 miljoen euro aan goede doelen. Molenaar: “Helaas heeft geen van de drie regionale supermarkten al nagedacht over een compensatie of gebaar voor in het verleden gemaakte fouten. Daarover gaan we nog met ze in gesprek.”
Bron: Levensmiddelenkrant