Omzetgroei Coop vooral door nieuwe winkels

VELP – Coop zag de omzet in 2013 met 7 procent stijgen naar 832 miljoen euro. Het marktaandeel komt daarmee op 2,9 procent. De groei wordt nagenoeg louter veroorzaakt door het toevoegen van nieuwe winkels aan het bestand. Dat gaat overigens trager dan gehoopt.

Willem-Paul de Mooij |

Dat blijkt uit cijfers van Coop. Over de autonome groei van de winkels zegt het bedrijf niets, maar wel dat de groei vooral te danken is aan nieuwe winkels. In 2012 kocht Coop 54 supermarkten van C1000 en is deze nu aan het ombouwen. In 2013 waren dat er 15. Ook zijn enkele zaken gesloten of doorverkocht, waardoor het winkelbestand van de supermarktketen het afgelopen jaar per saldo met 9 winkels uitbreidde naar 229 supermarkten. Het aantal winkels dat van C1000 wordt omgebouwd naar Coop gaat overigens trager dan verwacht. Minder ondernemers dan gehoopt maakten de overstap, weet het FD.

Groeicijfers
Die nieuwe winkels die er wel bij kwamen zorgden voor een stijging van de netto-omzet met 7 procent (53 miljoen) naar 832 miljoen. De winst groeide met 4,7 procent naar 39 miljoen euro. Het resultaat voor belasting van €5,1 miljoen steeg licht ten opzichte van 2012 (€ 5,0 miljoen). Het resultaat na belasting in 2013 kwam uit op €4,0 miljoen, iets lager dan in 2012 door een hogere belastingdruk (2012: € 4,4 miljoen). In 2013 heeft Coop zowel haar netto-schuldpositie verbeterd (de schuld-dekkingsratio bedroeg 1,6 (2012: 2,1)). Ook nam de solvabiliteit toe naar 34%.

Reactie
Herco Boer, Financieel directeur Coop: “De groei en investeringen in combinatie met de prijs- en formuleaanscherping vormen de basis om Coop succesvol en gezond verder te laten groeien. De ingebruikname van het nieuwe kruideniersdistributiecentrum in Gieten (medio mei 2014) en de verdere uitbreiding van het winkelbestand betekent dat we als coöperatie blijven ondernemen, ook in relatief lastige marktomstandigheden en verder kijken dan kalenderjaar 2014.”

Feiten op een rij
• 7,5% Stijging consumentenomzet naar €975 miljoen (2012: € 907);
• Groei met 9 supermarkten naar 229 Coop winkels;
• Ombouw 24 winkels naar nieuwe formule Coop;
• Stijging netto verkoopvloeroppervlakte met 4% naar 167.350 m2;
• Stijging ledenaantal Coop naar ruim 990.000.

Bron: Levensmiddelenkrant/FD

goedecoop-a840x630.jpg