EDE-De 500 grootste verkopers van eten en drinken in Nederland zijn dit jaar weer groter geworden, blijkt uit de jaarlijkse top 500 Food-ranglijst van de FSIN. Vooral supermarktketens doen het goed, maar nu de economische groei doorzet in Nederland veren de omzetten van horecaconcerns en bedrijfscateraars ook weer op.
Nederlandse consumenten gaven dit jaar 57,4 miljard euro uit aan eten en drinken; 45,8 miljard ofwel 80 procent hiervan kwam terecht bij de FSIN Food 500-bedrijven. Vorig jaar was dat een stuk minder, 42,5 miljard. Er werd vooral veel uitgegeven bij supermarktketens: de top 11 van de 500 grootste foodbedrijven (die gerangschikt zijn naar omzet) bestaan dan ook alleen maar uit supermarktformules. Stipt op nummer 1 staat Albert Heijn (omzet 10,4 miljard euro), gevolgd door Jumbo (6 miljard euro) en Lidl (2,9 miljard euro). Op nummer 12 staat het eerste foodserviceconcern; McDonald’s Nederland, goed voor 674 miljoen euro consumentenomzet in 2015. De ondergrens van de lijst zijn foodretail- en foodservicebedrijven met een omzet van ongeveer 3 miljoen euro. In de editie van vorig jaar lag deze ondergrens nog een miljoen euro lager.
Foodservicemerken
Tijdens de economische crisis hadden vooral de nodige foodservicemerken het moeilijk, verklaart FSIN het feit dat supermarktketens hoger gerankschikt staan dan de foodservicebedrijven. “Enkele grote bedrijfscateraars, maar ook horecaconcerns als McDonald’s merkten dat de consument buiten de deur de hand op de knip hield. Hiervan profiteerde de foodretail, in het bijzonder supermarkten. Nu er weer sprake is van economische groei, veren de omzetten van de verliezers tijdens de crisis weer op”, meldt het foodservice instituut.
Foodfenomenen
Daarnaast doet de nieuwe werkelijkheid in foodland zich steeds nadrukkelijker gelden in de FSIN Food 500, meldt de FSIN. "Exponenten van nieuwe fenomenen in foodland zijn volop van de partij. Zoals webwinkels en online intermediairs: AH.nl en AH Pick Up Points (27e plaats), Thuisbezorgd.nl (28) en de groeiende grote wijnclubs op internet, maar ook niche webwinkels als Gefelicitaart.nl. Jumbo Foodmarkt (67) is een relatief nieuw voorbeeld van blurring, de vervaging van de grenzen tussen foodservice en foodretail. Markthal Rotterdam (72) is een vorm van foodbeleving die bij de eerste editie van de FSIN Food 500 nog helemaal niet bestond", schrijft het foodservice instituut.
Levensstijlsuper
Verder is de opmars van de ‘levensstijlsuper', zoals Ekoplaza, Markt en Tanger Markt, terug te zien in de ranglijst. Volgens FSIN is Bagels & Beans, die op plek 133 staat, binnen foodservice het meest aansprekende voorbeeld van de opkomst van dit soort formules.
Restaurantconcepten
Tot slot valt binnen de horeca en foodservice de opmars van nieuwe, grootschalige restaurantconcepten op. "Zo debuteren enkele zogenaamde wereldrestaurants in de top 500", meldt de FSIN. "Het gaat om recent geopende grootschalige all-you-can-eat restaurants met vele honderden zitplaatsen, vaak gevestigd aan de randen van de grote en middelgrote steden. Ook marcheren relatief nieuwe Nederlandse casual-restaurantconcepten op, zoals La Cubanita (nummer 88 in de lijst), Sumo (194), Zusje Tapas (205) en Happy Italy (171). Nieuwe Randstedelijk concepten als The Sea Food Bar en Van ’t Spit behoren eveneens tot de nieuwkomers, terwijl de nodige lokale en regionale bakkerijen met meerdere vestigingen uit de ranglijst zijn verdwenen."
Top 25 van de FSIN Food 500 2016
1. AH Supermarkten, €10,4 miljard
2. Jumbo Supermarkten, €6,0 miljard
3. Lidl Nederland, €2,9 miljard
4. Aldi Nederland, €2,3 miljard
5. Plus, €2,0 miljard
6. Dirk, €1,2 miljard
7. Albert Heijn XL, €1,1 miljard
8. Coop, €975 miljoen
9. EMTÉ, €955 miljoen
10. Hoogvliet, €717 miljoen
11. Deen, €686 miljoen
12. McDonald’s, €674 miljoen
13. DekaMarkt, €665 miljoen
14. Vomar Voordeelmarkt, €482 miljoen
15. HEMA, €478 miljoen
16. Shell Tankstations, €370 miljoen
17. Nettorama, €370 miljoen
18. Gall & Gall, €361 miljoen
19. Jan Linders, €347 miljoen
20. Keurslagers, €333 miljoen
21. Spar, €331 miljoen
22. Poiesz, €309 miljoen
23. NS Stations Retail vh Servex, €305 miljoen
24. Van der Valk, €287 miljoen
25. Boni Supermarkt, €264 miljoen
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops