_GVO0592.jpg Muller tijdens de presentatie van de nieuwe huismerkstijl in 2023. Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant.

Picnic-baas Muller: supermarkten gebruiken cao om concurrent tegen te houden

NIEUWVEEN – Picnic is niet van plan om Nederland te verlaten. Dat gebeurt alleen als het jeugdloon niet wordt afgeschaft en het bedrijf onder de supermarkt-cao komt te vallen. Dan worden de loonkosten voor Picnic 40% hoger en kan er niet meer geconcurreerd worden. Dat zei Picnic-baas Michiel Muller op woensdag 20 augustus op Radio 1.

Redactie |

Muller werd geïnterviewd door Sven Kokkelman in diens programma Sven op 1. Daar ging hij in op de recente beslissing van de rechtbank dat zijn bedrijf in een bepaalde periode in 2022 en 2023 onder de supermarkt-cao viel. Buiten die periodes gold de cao voor e-commercebedrijven. Muller betwist dat dit zou betekenen dat de ‘supermarkt op wielen’ ook in de toekomst onder de supermark cao zou komen te vallen. Tot nu toe is er door de minister van Economische Zaken dispensatie verleend, met uitzondering van de periode die de rechtbank benoemde.

Vertrek
Op de vraag van Kokkelman of het bedrijf overweegt ons land te verlaten, zei Muller resoluut: “Nee, overwegen we helemaal niet. Als we nu de supermarkt-cao moeten volgen voor de toekomst, als het bedrijf geen dispensatie krijgt, dan is dat wel aan de orde. Dan hebben we 40% hogere kosten dan de winkels. Dan kun je niet meer concurreren en moet je je investeringen naar andere landen brengen.” Volgens Muller proberen supermarkten zo concurrentie te dwarsbomen.

Jeugdloon
De Picnic-topman is voorstander van het afschaffen van het minimumjeugdloon. “In winkels verdient het gros van de mensen minder dan de helft van het minimumloon omdat ze onder het minimumjeugdloon vallen”, zegt Muller in de uitzending. “Dat mag onmiddellijk worden afgeschaft”, vindt hij. Zeker als dat in combinatie gaat met het afschaffen van de toeslagen op zondag. De loonkosten zijn bij Picnic volgens Muller nu al 20% hoger dan in de supermarkt omdat hij geen mensen onder de achttien jaar heeft werken. “Als je het minimumjeugdloon afschaft, waardoor het voordeel voor de winkels wegvalt, dan heb je al een gelijk speelveld en kun je dus beter concurreren”, aldus Muller.

Pensioen
Een ander heikel punt volgens Muller is het pensioen. In de supermarkten krijgt volgens de topman maar een fractie van de medewerkers in de winkels en de distributiecentra pensioen. Pensioenopbouw is pas vanaf achttien jaar en het merendeel van het personeel is niet in dienst tegen de tijd dat ze die leeftijd bereiken. Voor de distributiecentra werken de supermarkten met arbeidsmigranten op een uitzendcontract en die krijgen dus ook geen supermarktpensioen. Volgens Muller hebben de supermarkten door op deze manier te werken aanzienlijk lagere loonkosten in relatie tot Picnic. Daar werkt al het personeel in eigen dienst op contractbasis.

Robotisering
Volgens de Picnic-baas doet het bedrijf meer dan alleen boodschappen bezorgen. Het bedrijf investeert ook veel in innovaties. Onlangs heeft Picnic een half miljard euro geïnvesteerd in robotisering. Het is een van de manieren om de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen, vertelt Muller in de uitzending. Het Nederlandse bedrijf waarmee is samengewerkt in de ontwikkeling van een robot die de plastic tasjes in de kratten zet, kreeg onlangs een order van de grootste retailer van de wereld, het Amerikaanse Walmart. De invloed van het bedrijf gaat dus verder dan het bezorgen van voedsel.

Bron: Levensmiddelenkrant