OVERLOON/TEGELEN/VIERLINGSBEEK – Ondernemer Jan Verbeeten heeft drie eigen winkels en had negen jaar lang zijn eigen ijsmerk: Heldro. Levensmiddelenkrant vraagt hem naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van diepvries. Volgens hem liggen die vooral op het gebied van kwaliteit en gemak.
Verbeeten zegt dat het diepvriesschap de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden is. “Dat heeft te maken met het imago van diepvries. Van oudsher denken mensen dat artikelen uit de vriezer niet zo vers zijn. Dit terwijl een aantal producten uit de diepvries juist verser zijn dan die uit het conserven- of versschap. Denk aan groenten. In sommige gevallen worden de producten namelijk direct na het oogsten ingevroren en dat schijnt erg goed te zijn voor het behoud van de voedingswaarden en de vitaminen.”
Gesneden fruit
Een voorbeeld van een populair segment is gesneden fruit uit de diepvries. “Dat zie ik echt groeien”, zegt Verbeeten. “Maar ook de maaltijden doen het goed. Die hadden eerst een slecht imago, maar dankzij innovaties is dat veranderd. Daarnaast blijven de klassieke diepvriesgroepen hardlopers: pizza, ijs, snacks en aardappelproducten. Snacks en friet zijn populairder geworden door de opkomst van de airfryer.”
De ondernemer heeft in 2008 het stokje overgenomen van zijn ouders. Hij vertelt dat er sindsdien ontzettend veel ontwikkelingen zijn geweest in het schap. “Maar dat geldt voor de hele supermarkt”, aldus Verbeeten. “De innovaties blijven komen. In de diepvries zie ik vooral dat er op het gebied van kwaliteit behoorlijke stappen zijn gezet.” Als voorbeeld noemt hij pizza’s. “Voorheen haalde je een pizza uit de supermarkt omdat je wat moest eten, en niet omdat het lekker was. Nu verkopen we genoeg pizza’s die kwalitatief kunnen concurreren met die van de pizzeria.”
Gemak
De grootste trend in het diepvriesschap is gemak. “Mensen hebben graag voor de zekerheid wat dingen in de diepvries liggen, zoals kant-en-klaarmaaltijden. Dan hebben ze iets voor het moment dat ze geen tijd hebben om te koken, of als er onverwachts meer eters aanschuiven aan tafel. Naast het gemak dat diepvries biedt, is het een goede ontwikkeling dat je tegenwoordig gewoon een voedzame en gezonde maaltijd uit de diepvries kunt halen. Klanten willen op een snelle en verantwoorde manier een maaltijd op tafel kunnen zetten”, meent Verbeeten.
Of hij nog opvallende innovaties heeft gezien? “Ik vind fitmeals wel een interessante ontwikkeling”, antwoordt de Plusondernemer. “En op het gebied van bijvoorbeeld fruit en pizza’s zit veel innovatie wat betreft kwaliteit. Daardoor is het imago van het diepvriesschap langzaamaan verbeterd.” Verbeeten durft niet te zeggen of een bepaalde doelgroep meer producten uit het diepvriesschap koopt dan andere. Dat verschilt volgens hem sowieso per segment.
Seizoensgebonden en lokaal
In het voorjaar wordt het diepvriesschap bij Plus Verbeeten altijd omgebouwd naar het zomerplan. “Dan komt er meer nadruk te liggen op handijs. In het najaar gaat dat weer weg, omdat er dan minder vraag is naar dat soort producten vanwege het weer”, vertelt Verbeeten. De ondernemer heeft een aantal lokale samenwerkingen op het gebied van diepvries. “We hebben lokaal ijs van Heldro (van maart 2016 tot maart 2025 het ijsmerk van Verbeeten, red.). Daarnaast hebben we onze eigen worstenbroodjes. Die hebben we een aantal jaar geleden samen met een panel van klanten en medewerkers ontwikkeld. Dit is volgens ons het ideale worstenbroodje en dat is dus een diepvriesproduct. Verder hebben we patisserie van een bedrijf uit Venlo: Broekmans. We hebben ook friet uit onze regio, maar dat is inmiddels landelijk opgenomen door Plus. Dat is dus niet meer echt lokaal. Het merk is LKKRR Frieten van ’t Land.”
Eigen ijsmerk
Verbeeten had negen jaar zijn eigen ijsmerk. Hierdoor ging hij met een nieuwe blik naar diepvries kijken. “Als je in die wereld zit, dan kijk je wel anders naar het schap. Er zit veel innovatie en dynamiek in. De kunst – maar dat geldt eigenlijk voor elke categorie – is dat je moet opvallen om te kunnen overleven. Dat is voor ijs niet anders dan voor andere productgroepen. Je moet blijven vernieuwen en de kwaliteit goed in de gaten houden.”
Weinig verspilling
Hij ziet de toekomst van het diepvriesschap in de supermarkt positief tegemoet. “In de afgelopen jaren is er veel groei geweest. Dat heeft met name te maken met het imago. Dat is nu positiever dan twintig jaar – laat staan vijftig jaar – geleden. Diepvriesproducten kunnen flexibiliteit en gemak bieden zonder kwaliteitsverlies. Daarnaast is de kans op verspilling in vriesvers vrij klein. Bij versproducten zit je met voorraden en dergelijke, en het risico dat je dingen moet weggooien”, sluit Verbeeten af.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.