hoofdfoto foto_ Marlies Geervliet.jpg Kirsten van der Sluijs en Tanja Thumm met kantoorhond Sofie. Foto: Marlies Geervliet

Purina focust op zes beloften om mensen en dier samen gelukkiger te laten zijn

AMSTELVEEN – Mensen en dieren zijn gelukkiger als ze samen zijn. Daar hoort niet alleen een aai over de bol bij of een kopje tegen je been, het gaat veel verder dan dat. Daarom focust Purina zich niet alleen op petfood, maar ook op petcare. Kirsten van der Sluijs (Purina brand & sustainability lead) en Tanja Thumm (sales manager Purina) vertellen er meer over.

Al jarenlang staat Purina in het diervoedingsschap met diverse merken, waaronder Felix, Gourmet en Purina One. Hoewel dat bekende merken zijn, is het nog niet altijd duidelijk dat het merken zijn van Purina en wat de missie is. Van der Sluijs en Thumm vertellen waar Purina voor staat en het belang van het verder kijken dan alleen naar voeding.
Achter deze grote merken staat de overtuiging van Purina centraal, dat mens en dier samen gelukkiger zijn. Ze willen graag meer doen voor huisdieren, voor de mensen die van hen houden en voor de planeet die we delen. Daarom hebben ze 6 Purinabeloften opgesteld, gericht op initiatieven voor diervoeding, de samenleving en de planeet. Deze beloften sluiten aan op hun overtuiging en waar het bedrijf haar acties op stuurt. De eerste drie zijn direct gerelateerd aan voeding, de vierde gaat over de bijzondere band van mensen en dieren en de rol die dieren in de samenleving kunnen hebben. De laatste twee beloften hebben te maken met verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid.

Voorheen lag de focus van Purina op volwaardige en kwalitatieve voeding, en dat is nog steeds de kern. “Maar we kunnen en weten veel meer over huisdieren: van het oriënteren op een huisdier in huis nemen, puppytraining, allergieën en nog zoveel meer wat je tegen kan komen bij het hebben van een huisdier. Petcare zoals wij dat noemen. Een huisdier heeft namelijk meer nodig dan alleen voeding”, aldus Van der Sluijs. Purina werkt op Europese schaal aan deze zes beloften en ieder land draagt hieraan bij. Daardoor kunnen er grotere stappen worden gezet op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid en recyclebaarheid. “We moeten de kracht van ons grote bedrijf gebruiken”, vertelt Thumm. Ook kan ieder land lokale invulling geven aan initiatieven, zoals hier in Nederland de samenwerking met OOPOEH (Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier) of inzetten op de lokale benadering van het Purina Ocean Restoration Programma.

Onderzoek
Om op de juiste manier het beste te doen voor mens en dier is wetenschappelijk onderzoek belangrijk voor Purina. Het bedrijf heeft twee grote researchcentra in Europa, onderdeel van het grotere R&D netwerk waar een team van meer dan 4000 experts zit. Hier wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar dier en welzijn, ook voorafgaand aan de introductie van een nieuw product. Thumm: “Het is een van de spannendste categorieën in de supermarkt, omdat er zoveel gebeurt. Qua research lopen we een stap vooruit ten opzichte van humane voeding.” Zo ontwikkelde Purina als eerste een product dat kan helpen bij kattenallergie, Pro Plan Liveclear. Een andere technologie die is ontwikkeld door Purina is een probiotica voor honden. “Daar word ik blij van, het zijn zulke mooie ontwikkelingen. Het zit hem in de basis: goede kwaliteitsvoeding.”
In de researchcentra draait het niet enkel om nutritionele waarden. In die centra komen onder andere wetenschappers, gedragstherapeuten en dierenartsen samen. “Alle knappe koppen bij elkaar, want het draait om de gezondheid en het welzijn van huisdieren.”

Samenwerking
Om de beloften bij retailers te activeren, zoekt Purina de samenwerking op. Met de beloften kan zij duidelijk maken dat ze een partner is in de diervoedingcategorie,. Thumm: “De categorie diervoeding heeft heel veel te bieden, het is een emotionele categorie. Hier liggen nog kansen die we samen met de retailers verder kunnen ontwikkelen. Een category manager is soms verantwoordelijk voor diervoeding en non-food. Dat is een hele brede categorisering en daardoor krijgt diervoeding niet altijd de aandacht die het verdient. Bij babyvoeding zien we veel emotie, dat is bij diervoeding net zo. Er wordt ook vaak te makkelijk gedacht over de rol van diervoeding. De darmen van honden zijn heel sensitief, waardoor hondeneigenaren niet snel van merk wisselen. En katten zijn juist heel kieskeurig.
Dat zijn inzichten die op de winkelvloer nog onbekend zijn, dus educatie over voeding bij dieren is belangrijk.” Hierin kan Purina een partner zijn. Zij willen retailers meer kennis bijbrengen over diervoeding door uitleg te geven door bijvoorbeeld een Q&A met een dierenarts, of via communicatie aan het schap of in een samenwerkingsproject over duurzaamheid. Een andere manier is door personeel op te leiden, aangezien consumenten ook service nodig hebben. “We willen een strategische partner zijn; zij de kennis over de winkel, wij over diervoeding en welzijn. Er ligt veel potentie in de categorie en die willen we samen met onze retailers waarmaken”, sluit Van der Sluijs af.

"Een huisdier heeft meer nodig dan alleen voeding"
foto bij kader ocean.jpg

Ocean Restoration Programma
Nestlé Purina PetCare Europe heeft het Ocean Restoration Programma opgezet met als doel het herstel van de biodiversiteit in de oceanen. Het valt onder Purina-belofte 6: het stimuleren van het herstel van de ecosystemen van land en oceaan. Wereldwijd zijn zeeën cruciaal voor het leven op aarde. Klimaatverandering en menselijk handelen bedreigen het voortbestaan van het mariene leven. Het bedrijf heeft de ambitie om 1500 hectare aan mariene habitats te herstellen voor 2030. Dat zijn omgerekend ruim 3700 American footballvelden. Mariene habitats bieden onderdak aan veel soorten zeedieren, waaronder vissen. Vis maakt deel uit van de productieketen van Purina, met name de restproducten. Een waardevol ingrediënt in huisdierenvoeding, zodat niets verloren gaat. Purina investeert in de hersteloplossingen van haar partners in Europa. Elke partner in dit project richt zich op specifieke organismes die bijdragen aan het herstel van kwetsbare habitats. Het programma bestaat uit twee fasen waarbij onderzoek en opschaling elkaar opvolgen. Hier is meer dan drie jaar voor uitgetrokken.

Samenwerking
Purina Europe werkt samen met vier organisaties om haar ambities als onderdeel van het Ocean Restoration Programma te realiseren.
1. Sea Ranger Service: ontwikkelt methodes om zeegrasvelden te planten; deze zijn zeer geschikt voor het vastleggen van koolstof en bieden een thuis aan talrijke soorten.
2. Oyster Heave: een organisatie voor het behoud van de zee in Nederland die het gebruik van natuurlijke materialen test om verloren gegane oesterriffen te herstellen. Oesterriffen zijn natuurlijke waterfilters die waterkwaliteit verbeteren en zeegrasvelden laten groeien. Ze zorgen voor meer biodiversiteit en bieden onderdak aan vissen en andere mariene organismen.
3. Urchinomics: verwijdert zee-egels die zeegrasvelden aantasten doordat hun natuurlijke vijanden zijn afgenomen. Zeewier werkt als een natuurlijke waterzuiveraar en biedt een gezonde leefomgeving, voedsel en energie voor veel zeeorganismen, terwijl het ook grote hoeveelheden koolstof absorbeert en opslaat.
4. SeaForester: zet technieken als mobiele zeewierkwekerijen in om snel verdwijnende zeewierbossen te herstellen.

foto bij kader OOPOEH.jpg

Gelukkiger op het werk met dieren
Op het kantoor van Nestlé, het moederbedrijf van Purina, zijn honden welkom. “We worden hier echt heel blij van en weten daardoor ook hoe goed het voor een eigenaar is om een dier te hebben. Hier op kantoor betekent het dat je in connectie komt met andere collega’s, omdat je even hun hond aait”, vertelt Thumm.

OOPOEH
OOPOEH is een initiatief dat ouderen koppelt aan hondenbaasjes, om op de hond te passen. Wat je ziet gebeuren is dat mensen uit hun isolement komen, fysiek actief worden en contact hebben met anderen. Dat zijn mooie elementen die ervoor zorgen dat je gelukkiger bent met een huisdier. OOPOEH vallt onder belofte 4: het stimuleren van het welzijn van mensen door de speciale band tussen mens en dier.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: