Rainforest Alliance Reg Ag.jpg

Rainforest Alliance komt met certificering voor regeneratieve landbouw

AMSTERDAM – Rainforest Alliance lanceerde recent de Regenerative Agriculture Standard. Dit is een gespecialiseerde certificering die boeren en bedrijven ondersteunt bij het onderhouden van een duurzamere leefomgeving en het herstel van tropische ecosystemen bevordert.

Redactie |

Vanaf 2026 staat het keurmerk op gecertificeerde regeneratieve producten. Op die manier kunnen consumenten zien welke producten afkomstig zijn van boeren die zich actief inzetten voor het verrijken van het land en zorgen voor een betere levensstandaard voor alle betrokkenen. Het keurmerk wordt eerst geïntroduceerd voor koffie en vervolgens in 2026 voor cacao, citrusproducten en thee.

Cruciaal moment
Volgens Rainforest Alliance komt deze aankondiging op een cruciaal moment voor de wereldwijde landbouw. Extreme weersomstandigheden en aanhoudende milieuproblematiek leiden tot mindere oogsten en verstoren de grondstoffenmarkten wereldwijd. In combinatie met toenemende sociaaleconomische druk vormt dit een bedreiging voor het bestaan van miljoenen koffieboeren – vooral de kleine boeren die verantwoordelijk zijn voor meer dan 70% van de koffie wereldwijd. Santiago Gowland, ceo van Rainforest Alliance: “Markten moeten overstappen van een 'do no harm'-mentaliteit naar een op een actief herstelgerichte benadering. Dit is hét moment om een nieuw landbouwmodel te omarmen - een model waarin elke kop koffie meer teruggeeft aan het land en de mensen die ervoor zorgen dan het neemt. Na jaren van onderzoek en samenwerking met boeren en bedrijven, introduceren we met trots onze Regenerative Agriculture-certificering zodat we deze nieuwe aanpak tot een succes kunnen maken.”

Vijf impactgebieden
Regeneratieve landbouw wordt steeds bekender en populairder als manier om de natuurlijke functies te herstellen en tegelijkertijd de bestaansmiddelen van boeren te verbeteren. Uit recent onderzoek blijkt dat regeneratieve landbouwpraktijken het inkomen van boeren met maar liefst 20 tot 30% kunnen verhogen. De Regenerative Agriculture Standard is een wetenschappelijk onderbouwd certificeringssysteem dat boeren ondersteunt bij het meten van hun voortgang op vijf impactgebieden: bodemgezondheid en vruchtbaarheid, klimaatbestendigheid, biodiversiteit, waterbeheer en levensonderhoud. Koffieboeren kunnen hiermee hun productiviteit vergroten en hun weerbaarheid versterken tegen toekomstige uitdagingen. Daarnaast opent certificering nieuwe marktkansen. Boerderijen en bedrijven zullen regelmatig audits krijgen om te controleren of ze voldoen aan certificeringseisen. Bij een positieve beoordeling ontvangen ze het certificaat en mogen ze het keurmerk op hun product(en) zetten.

Strategische investering
De non-profit organisatie legt uit waarom het kopen van Rainforest Alliance gecertificeerde regeneratieve koffie voordelig is. Het zou namelijk een strategische investering zijn in producten die beter gepositioneerd zijn om klimaatschade te weerstaan en bij te dragen aan veerkrachtige, goed presterende toeleveringsketens. Bovendien kunnen bedrijven hun duurzaamheidsclaims onderbouwen met betrouwbare data, hun ESG-prestaties kracht bijzetten en inspelen op de groeiende verwachtingen van de consument met een vertrouwd Regenerative Agriculture-keurmerk. Voor consumenten betekent dit dat ze met vertrouwen keuzes kunnen maken die zowel boeren als het milieu ten goede komen.

Het keurmerk wordt al toegepast op koffiebedrijven in Brazilië, Costa Rica, Mexico en Nicaragua. Bedrijven die hier inkopen, kunnen vanaf 2026 gecertificeerde regeneratieve koffie aanbieden in hun assortiment. Rainforest Alliance roept boeren en bedrijven op om hun regeneratieve traject te starten. “Controleer de certificeringseisen van regeneratieve landbouw en begin met de voorbereiding op implementatie. De Rainforest Alliance ondersteunt zowel organisaties die zich pas net oriënteren op het gebied van regeneratieve landbouw als organisaties die al verder in dit proces zijn”, sluit de organisatie af in hun persbericht.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops