FOTOREPORTAGE AMSTERDAM - Ondernemer Stach Schaberg zit met zijn buurtwinkelformule STACH precies op het snijvlak van foodretail en foodservice. Het buurtwinkelconcept van 2014 is een hit in Amsterdam.
De vijfde winkel zit in de Nieuwe Hoogstraat in Amsterdam, op steenworp afstand van de Nieuwmarkt. Een zesde is in de maak in een dorp: Overveen. STACH-winkels komen alleen maar in hoekpanden. Ondernemer Stach Schaberg combineert hier naar eigen zeggen de ervaringen die hij opdeed bij Marqt en Aldi: "Hoekpanden hebben een bepaalde uitstraling die ik zoek, net als de kruidenier vroeger. We noemen STACH ook wel de nieuwe kruidenier, maar personeel draagt nog altijd een schort en het gaat vooral om het persoonlijk contact. En tegelijkertijd vinden we goed eten steeds belangrijker, maar vaak ontbreekt de tijd om dat altijd zelf te doen. Wij proberen dat voor de klanten te doen, zeven dagen per week en altijd tot 22.00 uur 's avonds open. Maaltijden kosten tussen de 6 en de 10 euro en het brood is vers en biologisch en dat wordt gewaardeerd in Amsterdam.
Identiteit
Schaberg denkt dat zijn formule STACH hét voorbeeld is van de huidige blurring-trend. "Instanties vonden het aanvankelijk ook moeilijk om te zien wat we nou eigenlijk doen: foodservice of foodretail? En ook de klanten vonden het aanvankelijk lastig. Maar mensen begrijpen het wel steeds meer. We hebben iedere dag vers biologisch brood, maar we zijn geen bakkerij. En de kant-en-klaarmaaltijden roepen ook vragen op. Zijn die vers of komen ze uit een schap? Of ben je een traiteur? Moet ik het brood zelf pakken? Snij je het voor me? En kan ik hier ook koffie drinken? En ook blijven zitten? En mag ik die maaltijd hier ook opeten? De consument van nu wil alles. Daar past STACH goed in."
Een uitgebreid interview met ondernemer Stach Schaberg vindt u in de augustus-editie van Out.of.Home Shops en in de Levensmiddelenkrant van week 35. Geen abonnement? Vraag hier een exemplaar aan (15 euro).
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops