MARIAKERKE – Aldi laat in zijn pilotwinkel in het Belgische Mariakerke zien dat het sleutelt aan de kleurstelling en sfeer in zijn winkels. Levensmiddelenkrant ging een kijkje nemen.
Vergeleken met de winkels van concurrent Lidl zijn de discounters van Aldi doorgaans een stuk soberder qua kleurstelling. Dit wordt vooral veroorzaakt door het gebruik van de bruine houten stellages waarop de dozen met producten staan. In de testwinkel in Mariakerke, een buurtschap nabij de stad Gent, wordt een andere veel lichtere grijstint uitgeprobeerd. Het effect van deze ingreep is groot. De kleurrijke omdozen, die in toenemende mate zijn bedrukt met de merknamen van Aldi, komen hierdoor beter uit de verf.
Verschil
Een andere oorzaak voor het veel plezieriger en rustiger winkelbeeld is het ontbreken van de oranje prijskaartjes en schapstrips. Opvallend is ook de in de lengterichting geplaatste lichtbalken. Mogelijk tracht Aldi met het creëren van een andere sfeer op de winkelvloer klanten vast te houden, zodat ze meer kopen. Om het verschil in winkelbeeld te laten zien is hieronder ook een foto (laatste) van de Aldi in Woerden toegevoegd. De kleine ingrepen laten een groot effect zien.
Logo
Opmerkelijk is ook de blauwe tl-bak op de voorgevel van de winkel die is vormgegeven in wat lijkt op een vernieuwing van het Aldi-logo. In de winkel is het logo verder niet doorgevoerd. Aan de weg naar de discounter staat een bord die de wegwijst naar de parkeerplaats. Hierop wordt nog de klassieke ‘A’ van Aldi Nord gebruikt.
Bron: Levensmiddelenkrant