ZAANDAM – Hoewel Albert Heijn eind vorig jaar met alle leveranciers afspraken heeft gemaakt over verpakkingen ‘op maat’, blijken franchisers deze grofweg bij slechts een op de vier producten te gebruiken.
Dat melden diverse franchisers aan Levensmiddelenkrant. “Ik schat dat we in driekwart van de gevallen alsnog kiezen voor los vullen en spiegelen”, zegt een bedrijfsleider. Bij de eigen vestigingen van de marktleider ligt dit percentage vele malen hoger. Maar deze winkels moeten zich dan ook houden aan de directe regelgeving die vanuit het hoofdkantoor in Zaandam wordt opgelegd. “Gevolg is wel dat de verschillen tussen filiaal en franchise ook visueel steeds groter worden”, signaleert een AH-ondernemer in het oosten van het land.
Wijn
Producten die franchisers met nadruk liever niet in de ‘schapklare’ variant presenteren, zijn ondermeer: diervoeding, snoep en wijn. “Dan wordt het schap één kartonnen massa. Dat wil je niet”, klaagt de AH-man verder. “En bij wijn wordt de doos schuinweg halfopen gesneden. Als een klant zo’n doos pakt vallen de flessen er snel uit.” Sommige omdozen bij sausjes, blikjes en kleine kw-items kunnen wel de goedkeuring bij franchisers wegdragen. “Dat vult lekker vlot en werkt zoals AH het bedoeld heeft; kostenbesparend.” Deze positieve geluiden worden ook breed bevestigd door filialen die de schapdozen bij alle categorieën inzetten.
Bron: Levensmiddelenkrant