NIEUWVEEN- Spar en Coop houden wel vast aan hun PostNL-punten, in tegenstelling tot Albert Heijn. De marktleider besloot onlangs de service in 156 winkels te schrappen vanwege een forse tariefverlaging die PostNL winkeliers rekent.
“Een tariefverlaging is natuurlijk nooit gunstig, maar de toegevoegde waarde van de service vinden wij een belangrijk argument om de PostNL-punten te behouden”, zegt woordvoerder Yvonne van Asselt van Coop. “Het gemak van de postafleveringsplekken in combinatie met de ruime openingstijden van onze winkels ervaren onze klanten als zeer prettig. Met het oog op de online ontwikkelingen zal deze service in de toekomst nog relevanter worden.”
Spar
Spar vindt de servicepunten ook te belangrijk om ze te schrappen.“Vooral voor de buurtwinkels in een dorp, waar we vaak een van de weinige overgebleven winkels zijn, vinden we het bij onze rol met betrekking tot leefbaarheid horen”, verklaart directiesecetaresse Erna Zoeteman van Spar. De formule vindt het wel jammer dat PostNL de tarieven heeft verlaagd. “Dit maakt het moeilijker voor ondernemers om deze service goed te blijven invullen. Het moet immers geen geld gaan kosten. Gelukkig heft PostNL de vergoeding in de periferie minder scherp aangepast, omdat het bedrijf ook het belang van de dienstverlening inziet.”
Jumbo
Plus en Jumbo hebben ook veel PostNL-punten in hun winkels, maar willen niet zeggen wat er precies mee gaat gebeuren. Plus laat weten de beslissing over te laten aan hun ondernemers en ze alleen te informeren over de tariefverlaging. Jumbo doet helemaal geen uitspraken over de samenwerking met PostNL.
Bron: Levensmiddelenkrant