section1_page6_article35_1.jpg De vega-omeletplakjes zijn er nu in drie smaken: Italiaans, Grieks en Midden-Oosters.

Partnercontent

Stegeman breidt omeletplakjesrange uit en gaat voor 100% vegetarisch

WIJHE – Consumenten hebben behoefte aan variatie op brood, weten ze bij Stegeman. Tegelijkertijd is er bij een deel van de consumenten de wens om minder vlees te eten. Stegeman vertaalde de vraag naar een geheel nieuw broodbeleg op basis van ei. Wat bleek? De vegetarische variant was de hero van het stel en dus ontwikkelde marketing manager Else Giesen twee nieuwe smaken, die helemaal geen vlees bevatten. En shopper marketing manager Benelux Henriëtte van Wijk ondersteunt ze met veel plezier op de winkelvloer. “De consument weet zo precies waar hij aan toe is.”

Renée Salome |

“Uit onderzoek naar broodbeleg blijkt telkens weer: de consument hecht aan variatie. De ene keer kiest hij voor jam op de boterham, de andere keer wil hij kipfilet en dan weer een plak kaas”, zegt Van Wijk, shopper marketing manager bij Stegeman. Hoewel het bedrijf in 1858 als slager is begonnen, heeft het bedrijf al jaren de zogeheten 0-50-100-strategie om producten met minder of beter vlees te introduceren, zoals het Stegeman Plusassortiment. Die nieuwe koers was een van de belangrijkste redenen om een broodbeleg te ontwikkelen dat echt anders is dan de gangbare producten voor op brood (variatie!), maar ook minder of geen vlees bevat. En dan was er nóg een overtuiging: de liefde voor het ei. Ei is de nummer één vleesvervanger, zo blijkt uit diepgaand consumentenonderzoek. De optelsom van deze feiten is de lancering vorig jaar van omeletplakjes in drie smaken.

Bron van proteïne
Heel het bedrijf is er trots op. “We weten allemaal dat we naar minder vlees moeten, en we weten ook dat ei zo’n geliefde vleesvervanger is. Toch zijn we de eerste in de branche die een echt goed product heeft weten te ontwikkelen”, aldus Van Wijk. Over het ei als vervanger van vlees wil Giesen ook nog wel wat kwijt: “Ei is een hele goede bron van proteïne. Het heeft de beste samenstelling voor een efficiënte opname door het lichaam.”

Eiwittransitie
Stegeman koos voor de smaken Boeren, Spaans en Italiaans bij de lancering vorig jaar. De Italiaanse is de hero gebleken vanwege de lekkere smaak en wellicht ook omdat de variant vegetarisch is. Stegeman heeft daarop de keuze gemaakt het omeletplatform helemaal vega te maken. “Hier wordt ook vanuit de overheid op gestuurd. In 2030 zullen we het aandeel dierlijke en plantaardige eiwitten moeten hebben omgedraaid. Dan halen we meer eiwitten uit plantaardige dan uit dierlijke bronnen”, vertelt Van Wijk. Giesen vult aan: “We hebben hiermee een duidelijke positie ingenomen met het broodbeleg van Stegeman. De consument weet zo precies waar hij aan toe is. Bovendien sluit dit product ook mooi aan op onze vega-plakjes, waar veel vraag naar is binnen het vega-schap. Beide ranges hebben dezelfde uitstraling en we willen ze dan ook graag samen in het schap leggen en promoten.”

Eno-Else-Giesen-2019-Babet-Hogervorst-1987 (4).jpg Else Giesen en Henriëtte van Wijk bouwen de komende tijd het omeletplatform verder uit.
"Ei is de nummer één vleesvervanger"

Vanaf week 8 zijn de Griekse – witte kaas, spinazie en zoete aardappel – en MiddenOosterse – shaksuka – omeletplakjes in de schappen te vinden. Giesen vertelt voor de ontwikkeling van deze varianten samen met de R&D-afdeling en ook met een chef-kok op zoek te zijn geweest naar de trends en vele smaken te hebben uitgeprobeerd. Na er eerst enkele te hebben geselecteerd, is gekozen voor deze twee, maar niet nadat er ook uitgebreid consumentenonderzoek is geweest. Wie zijn eigenlijk die consumenten die voor de omeletplakjes kiezen? Van Wijk: “We richten ons vooral op de groeiende groep flexitariërs. Uit onderzoek blijkt dat jongeren en de meer welgestelde huishoudens met kinderen onze grootste afnemers zijn. Overigens zien we voor dit product ook een duidelijk onderscheid tussen de grote steden en het platteland. We doen het veel beter in de stad.” Giesen voegt daaraan toe: “Omelet is een heel herkenbaar product, het probeert niet iets te zijn wat het eigenlijk niet is. Flexitariërs waarderen dat.”

Promotie
Als gezegd worden de omeletplakjes straks samen met het Stegeman broodbeleg, vegetarische plakjes in drie smaken, gepromoot. “We gaan ons vega-broodbeleg inclusief de omeletplakjes breed onder de aandacht brengen. Zo plaatsen we extra koelkasten in winkels met een goed vega-profiel. Daarnaast zullen we onze abri-campagne herhalen. Om de jongere doelgroep te bereiken zullen we de producten ook online promoten. En we gaan demonstraties op de winkelvloer inzetten om de omeletplakjes aan consumenten te laten proeven”, zegt Van Wijk. Maar daar houdt het niet mee op. De komende tijd bouwt Stegeman het omeletplatform verder uit. Hoe? Dat blijft nog even een verrassing. Wat wel vaststaat is dat Stegeman zal zorgen voor nóg meer variatie en smaak op de boterham.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.