DEVENTER – Bij Spar university onderstrepen ze dat het ontbijt nog steeds de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar wel in een nieuw jasje, als het aan studenten ligt. Voorwaarde is: geen drempels als tijd, moeite en geld. Chief retail officer Ilona Bloch heeft de verkoopdata erop nageslagen en geeft een kijkje in het ochtendritueel van de student.
Hoe kijken jullie bij Spar university naar de rol van het ontbijt?
“De data laten zien dat het voor studenten niet draait om een uitgebreide maaltijd, maar om een snelle en functionele kickstart. Het is een combinatie van cafeïne en directe energie om scherp aan een college te beginnen: brandstof voor het brein. Toch is er ook een groep studenten die als ontbijt een blikje Red Bull en een broodje frikandel nuttigen.
Het is absoluut de ‘belangrijkste start van de dag’. Het is echter de vraag of die start direct na het ontwaken is of later op de dag. De functie van het ontbijt – energie krijgen – is cruciaal, maar alleen als het zonder moeite gaat. De verkoopvolumes in de ochtend bewijzen dat studenten de dag niet starten zonder iets te eten of te drinken, als het maar past in hun drukke schema.”
Hebben jullie de afgelopen jaren veranderingen gezien in hoe mensen ontbijten?
“We halen uit de data een duidelijke verschuiving naar gemak en genot. Waar een simpele boterham vroeger de norm was, zien we dat studenten nu eerder kiezen voor hartige snacks als luxe broodjes. Deze kant-en-klare, warme opties zijn de nieuwe standaard voor een snel ontbijt. Verder zie je ook toevoegingen van ready-to-drink maaltijdvervangers met merken zoals Yfood en HiPro.”
Merken jullie verschil in het ontbijtgedrag van studenten doordeweeks versus het weekend?
“Ja, dat is een verschil van dag en nacht en laat twee compleet verschillende werelden zien. Doordeweeks draait de winkel op de ‘grab & go’-modus. Alles is gericht op snelheid en direct verbruik.
In het weekend is de campus leger en de haast verdwenen. Het winkelgedrag verandert compleet naar dat van weekboodschappen. In plaats van een enkel broodje kopen studenten nu een heel brood, een pot pindakaas, wat vleeswaren of kaas, eieren en een pak sap. De focus ligt op het aanvullen van de voorraad in hun studentenkamer. Het is een verschuiving van ‘eten voor nu’ naar ‘inkopen voor later’.”
Welke producten lopen bijvoorbeeld op maandag- of dinsdagochtend beter dan op vrijdag?
“Aan het begin van de week draait alles om een functionele start; dan zien we een piek in koffie, eiwitrijke zuivel en de wat gezondere, vullende broodjes.
Op vrijdag kantelt dit volledig naar beloning en gemak. Dan vliegen de warme, hartige snacks zoals frikandel- en saucijzenbroodjes, de deur uit, net als zoete traktaties waaronder donuts en croissants. Het is de klassieke verschuiving van brandstof naar comfort food.”
Wat zijn de populairste ontbijtproducten bij Spar university?
“De absolute toppers vallen in een paar categorieën: warme dranken, waarbij de grote varianten van cappuccino, latte macchiato en gewone koffie onmisbaar zijn. Daarnaast de al eerder genoemde warme, hartige snacks, maar ook internationale opties zoals börek. Verder zijn zoete snacks zoals chocoladebroodjes extreem populair, samen met American Cookies. Zuivel to-go is snel, makkelijk en voedzaam. Producten als Breaker, Optimel drinkyoghurt en met name de eiwitrijke varianten van onder meer HiPro zijn een essentieel onderdeel van het snelle ontbijt. De versbelegde en wat meer vullende broodjes blijven een favoriet voor wie een wat substantiëler ontbijt zoekt.”
Zien jullie dat studenten vaker kiezen voor snelle, ‘on-the-go’-ontbijtjes of juist meer bewuste keuzes maken?
“De keuze is overweldigend voor snel en to-go, gericht op directe bevrediging en gemak. Binnen dat gemak zien we wel bewustere keuzes ontstaan; kijk naar de populariteit van een eiwitrijke zuiveldrink of een vegetarische snack, maar de primaire drijfveer blijft snelheid.”
Zijn er opvallende trends?
“De meest dominante trend in deze data is de behoefte aan energierijke snacks en eiwitrijke producten. Zowel de suiker in de zoete broodjes als de cafeïne in de koffie voorziet hierin. Daarnaast zien we de trend van eiwitten duidelijk terug in de verkoop van onze zuivelproducten to-go, evenals een duidelijke groei in vegetarische varianten van populaire hardlopers.”
Hoe spelen jullie in op veranderende eetmomenten?
“Ons grab & go-model is perfect voor flexibele eetmomenten. We maken geen onderscheid tussen ontbijt en lunch. Een student kan om 11.00 uur een saucijzenbroodje pakken als laat ontbijt, terwijl een ander op datzelfde moment een belegd broodje als vroege lunch kiest. Ons assortiment is de hele dag door relevant.”
Probeert Spar universiteitsstudenten te stimuleren om goed te ontbijten?
“We stimuleren studenten door de belangrijkste drempels (tijd, moeite en geld) weg te nemen. Ons hele assortiment is ‘grab & go’, dus een goed ontbijt pakken kost nauwelijks tijd. Met onze ‘super healthy meters’ maken we de gezonde keuze direct zichtbaar, makkelijk én betaalbaar. Via de Spar university-app bieden we wekelijks nieuwe ‘super healthy deals’ aan, waarmee studenten met korting een bewuste keuze kunnen maken.”
Zijn er plannen of ideeën om het ontbijtaanbod verder te ontwikkelen of te vernieuwen?
“Jazeker, we zijn continu bezig met de volgende stap. Onze focus ligt op het inspelen op de belangrijkste trends die we zien bij studenten. Een kernpunt is de groeiende vraag naar functionele voeding: eten dat meer doet dan alleen vullen. We zijn actief bezig met het uitbreiden van ons assortiment met producten die bijvoorbeeld de concentratie ondersteunen of langdurige energie leveren, perfect voor een lange studiedag. Daarnaast blijven we ons aanbod aan vegetarische en veganistische opties flink uitbreiden. De vraag hiernaar blijft stijgen. Ons doel is om een volwaardig en verrassend plant-based assortiment aan te bieden dat net zo makkelijk en lekker is als onze traditionele keuzes. Kortom, we zitten boven op de trends en zorgen ervoor dat ons ontbijtaanbod altijd vernieuwend, relevant en passend is voor de student van nu en morgen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.