section1_page12_article3_2.jpg

Partnercontent

Succes van Foammmies smaakt naar meer

BREDA – Zure streken, snoepveters, dynamietstaven, snoepkettingen, lipsticks en salmiakknotsen. Look-O-Look heeft echt voor elk wat wils. Die enorme variatie is de kracht van het merk en daarom lanceerde de snoepfabrikant vorig jaar een heel nieuw snoepje. Met Foammmies kwam Look-O-Look voor het eerst met een snoepje in het jelly-segment en de smaken zoete framboos en zure cola-citroen vlogen de winkel uit. Reden om de range uit te breiden met alweer zo’n lekker snoepje. Het merk dat ‘lol’ als afkorting heeft, verblijdt de consument vanaf nu met een zoete aardbei-citroensmaak en alle seinen staan op groen om ook hier een succes van te maken.

Renée Salome |

Met hun felgele verpakking knallen de (hang)zakjes van Look-O-Look het snoepschap uit. Maar ook de grote variatie aan snoepjes die erin zitten heeft een enorme aantrekkingskracht op snoepliefhebbers. Geen wonder dat de zakjes als warme broodjes over de toonbank gaan. “We zien zelfs een ruime verdubbeling van de omzet in het supermarktkanaal over de laatste vijf jaar”, vertelt Mark Stiphout, brand manager bij Perfetti Van Melle met een focus op Look-O-Look. Die sterke groei heeft een duidelijke oorzaak: de herpositionering van het merk in 2019. “We hebben het assortiment kritisch onder de loep genomen, net als het packdesign en het logo. Met een aangepast assortiment, design en logo hebben we dus een flinke groei bewerkstelligd. Het bewijst maar weer eens: wat je aandacht geeft groeit”, verduidelijkt Stiphout.

Zachte structuur
De meest in het oog springende aanpassing – en wellicht de lekkerste – is de lancering van Foammmies. “Binnen snoep neemt het segment jelly’s een hele grote plaats in. Consumenten zijn dol op dit type snoep met een zachte structuur. Het leuke van jelly’s is dat je ze in allerlei vormen kan maken, met verschillende texturen, in diverse smaken en kleuren. We zagen een kans om een nieuw productplatform te lanceren waarmee we kunnen inspelen op de behoeften van de consument”, legt Stiphout uit. De consument wil vooral variatie en laat dat nou net de kracht zijn van Look-O-Look. De knalgele zakjes bieden voor elk wat wils.
In 2022 was het zover en lanceerde Look-O-Look de eerste Foammmies in twee varianten: een zoete framboos en een zure, gesuikerde cola-citroen. “Zoete smaken zijn favoriet bij snoepliefhebbers, en framboos is absoluut een publiekslieveling. Maar vlak zuur niet uit; dit neemt een belangrijke plaats in binnen snoep. Zoet is wat generieker, zuur meer uitgesproken; je houdt ervan of juist niet. Het is de combinatie van deze twee smaken die het succes maakt”, zegt Stiphout. En een succes is het! Beide smaken doen het heel goed in het schap – de zoete framboos een tikkeltje beter, maar dat viel te verwachten. “De Foammmies geven een mooie boost aan de verkoopcijfers van ons gehele assortiment. Bovendien trekken ze nieuwe kopers naar de categorie. We zien daarbij ook een mooie repeat rate , oftewel: consumenten komen graag terug voor meer”, zegt Stiphout.

Lekker Ontzettend Lekker
Het succes van de vorig jaar gelanceerde Foammmies smaakt naar meer en dus komt Look-O-Look met een derde variant: aardbeicitroen. Stiphout: “Het is een vernieuwend snoepje dat variatie biedt in het hart van de categorie. Het is met groot enthousiasme ontvangen, omdat het zo goed past binnen een lekker klein genietmomentje. Je kunt er bijvoorbeeld samen met het gezin van genieten in een park of tijdens een lange autorit. Of je gunt het jezelf, dat kan natuurlijk ook!”
De toevoeging van de derde smaak zorgt tegelijk voor een uitbreiding van het marktbereik van 64% naar 73%. En over marktbereik gesproken: hier laat Look-O-Look niets aan het toeval over. Al bij de lancering van de eerste twee smaken is er een uitgebreide campagne geweest om de Foammmies onder de aandacht te brengen. De combinaties van smaken en kleuren werden uitgelicht in een tv-commercial en via social stories, en ook instore werd er alles aan gedaan om snoepliefhebbers kennis te laten maken met de spiksplinternieuwe Foammmies. Look-O-Look is Lekker Ontzettend Lekker, dat maakt de tv-commercial wel duidelijk, en op de winkelvloer kon vervolgens door middel van sampling het bewijs worden geleverd. Met de introductie van de nieuwe smaak zet Perfetti Van Melle weer vol in met een sterk supportplan. Zo staat er voor deze zomer een outdoorsamplingprogramma op de planning. Het gaat hierbij niet alleen om het nieuwe snoepje, beklemtoont Stiphout. “We leggen niet alleen de nadruk op de nieuwe smaak, maar ondersteunen nog steeds het hele concept. We komen dus weer met een 360°-campagne om het hele concept onder de aandacht te brengen”, aldus de brand manager.

"Look-O-Look voegt nieuwe smaak toe aan vorig jaar gelanceerde snoepjeslijn"
section1_page12_article3_5.jpg

Met de smaak van succes in de mond kan het haast niet anders of er staan meer Foammmiessmaken op de agenda. Kan Stiphout hier een tipje van de sluier oplichten? “Variatie is een van de pijlers van Look-O-Look, we zijn dus inderdaad altijd bezig met het bedenken van nieuwe smaken en concepten. Consumenten verwachten een breed aanbod van ons, en we willen ze natuurlijk blijven verrassen. Daar zijn we het afgelopen jaar heel hard mee aan de slag gegaan en we hebben winegums en zoete streken geïntroduceerd, snoep dat binnen het jelly-segment valt. We zullen zeker naar kansen blijven kijken binnen Foammmies, maar laat eerst de consument maar oordelen over de nieuwe aardbei-citroensmaak.” Die vliegt vast ook het schap uit.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: