gvo-240418-119.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant.

Supermarkten lopen weer in op speciaalzaken

DEN HAAG – De omzetstijging van supermarkten loopt weer bijna gelijk met die van voedingsspeciaalzaken. Sinds januari 2024 steeg de omzet van de speciaalzaken harder dan die van de supermarkten. Wanneer prijzen in de winkels stijgen, lijkt het er op dat consumenten vaker voor kwaliteit kiezen.

Redactie |

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte bekend dat alle winkels in voedings- en genotmiddelen in maart bij elkaar de omzet met 1,5% zagen stijgen ten opzichte van maart 2024. Het verkoopvolume was wel gedaald met 3,3% ten opzichte van een jaar eerder. Supermarkten zagen de omzet stijgen met 1,4%, de speciaalzaken met 1,8%. Afgelopen jaar waren het de speciaalzaken die een voorsprong namen op de supermarkten. Het is nog te vroeg om te concluderen dat de rollen weer worden omgedraaid.

De cijfers van het CBS over maart 2025 laten voor de totale detailhandel een omzetstijging zien van 3,4% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het verkoopvolume was slechts 1,0% hoger. Ten opzichte van food doet non-food het beter, met een stijging van 4,4%. Online blijft hard groeien met ook in maart een flinke groei in omzet van 7%. Die groei komt voornamelijk van de echte webwinkels met een omzetstijging van 9,8%, in tegenstelling tot de multichannelers met ‘slechts’ 2,9%.

Bron: Levensmiddelenkrant