LATHUM/VAASSEN – Jochem van de Sant is eigenaar van een Jumbo-supermarkt en restaurant Zoetzand. Een verrassende combinatie, zeker als je bedenkt dat beide zaken vijftig kilometer uit elkaar liggen. Hij vertelt aan Levensmiddelenkrant hoe dat tot stand gekomen is, wat de voordelen en uitdagingen zijn en waar hij de energie vandaan haalt. “Als je niet oppast, ben je klokje rond aan het werk.”
In de buurt waar Van de Sant woont, kwam een boerderij te koop. Dat leek hem een heel mooi project om te verbouwen naar een restaurant. Uiteindelijk ging dat niet door, maar zo werd het zaadje wel geplant.
Hoe ben je in de supermarkt-én horecabranche terechtgekomen?
“Tijdens mijn afstudeerstage op de marketingafdeling van C1000 werd mijn enthousiasme voor de supermarktbranche aangewakkerd. Het echte C1000-ondernemerschap begon met een winkel in Tiel en later in Zevenaar. Toen de boerderij op mijn pad kwam, besloot ik verder te kijken en nam ik een restaurant in Lathum over, dat is Zoetzand. De overname van Jumbo in Vaassen kwam geheel onverwachts op mijn pad. Na mijn vertrek bij C1000 heb ik met de verschillende organisaties altijd wel mijn lijntjes gehouden. Op vakantie werd ik gebeld door een collega, een bekende bij Jumbo, die vroeg of ik belangstelling had voor de Jumbo-winkel in Vaassen. De instap was niet moeilijk, maar het bleek ook geen walk in the park . Vaassen heeft veel concurrentie: je hebt hier een relatief nieuwe, grote Albert Heijn, Aldi is verbouwd vlak voordat dat bij mijn Jumbo gebeurde en drie weken geleden is hier een nieuwe Dekamarkt geopend. Daardoor aarzelden ondernemers om de Jumbo over te nemen. Toch wilde ik de kans niet laten gaan en zo combineer ik nu beide werelden. Het is een uitdagende, maar ook ontzettend leuke combinatie, waarbij ik steeds in verschillende werelden sta.”
Hoe zou je je visie op gastvrijheid en klantbeleving omschrijven?
“Mijn visie is voor zowel het restaurant als de supermarkt dezelfde: het zijn bedrijven waar de klant centraal staat. Nu en in de toekomst. Door in te spelen op de wensen van onze klanten, door te verrassen en een vertrouwde plek in de buurt te zijn voor klanten en medewerkers, bouwen we aan een restaurant en een supermarkt waar mensen met plezier komen.”
Wat onderscheidt jouw zaak van anderen in de regio?
“We proberen trends te verwerken in alles wat we doen in het restaurant. Jumbo als formule heeft natuurlijk zijn eigen doelgroep en aantrekkingskracht. Daar probeer ik als ondernemer door lokale activiteiten, acties en initiatieven een aanvulling op te zijn en een gunfactor toe te voegen. Ook hier probeer ik binnen de mogelijkheden van de winkel te verrassen en klantvriendelijkheid uit te dragen. Van een voetbalplaatjesactie, een eigen tuktuk tijdens sponsoracties tot een wine & bites-event: het is allemaal meerwaarde.
Het belangrijkste verschil maak je met een supermarkt die zijn winkeloperatie voor elkaar heeft. Zo kijk ik naar Jumbo, maar ook naar het restaurant. Ik heb eigenlijk liever continu een 7,5 of een 8, dan de ene keer een 10 en de andere keer een 6. Als de processen niet voor elkaar zijn en de supermarkt er niet uitziet, raak je toch je klanten kwijt. Zeker ook gezien de concurrentie om ons heen.”
Hoe kies je je (lokale) leveranciers?
“Iets wat wij voor Zoetzand belangrijk vinden, is een leverancier die meedenkt in besteltijden, in verband met onze sterk fluctuerende omzetten door de seizoenen en door feesten, partijen en bruiloften.
Bij de supermarkt hebben we een balkenbrij en herfstsoep, dat zijn echt lokale wintergerechten. We hebben brood van een plaatselijke warme bakker en zelfs kapsalon uit de diepvries van een lokale leverancier: iets dat ik zelf helemaal niet lekker vind, maar het loopt als een trein.”
Wat zijn de voordelen en uitdagingen van het combineren van retail en horeca?
“De voordelen zijn dat je door het restaurant snel kan schakelen en veel kennis aan boord hebt van vers en bereidingswijzen. Voor acties als proeverijen en evenementen maak ik de marketing zelf en dat doe ik dan eveneens snel voor de supermarkt. Andersom kan ik – als ik groepen heb in de ochtend – snel grote hoeveelheden broodjes en croissants afbakken in de ovens van Jumbo en meenemen naar het restaurant. Mijn grootste uitdaging is tijd. Overdag is het logischerwijs druk in de Jumbo en in de avond in het restaurant of feestzaal. Als je niet oppast, ben je klokje rond aan het werk.”
Wat was je grootste uitdaging en wat heb je daarvan geleerd?
“Gezien mijn span-of-control zou ik eigenlijk een meer strategisch-tactische rol moeten innemen, terwijl de aard van beide bedrijven nog veel vraagt in praktische uitvoering. Tijdens feesten en partijen in het restaurant willen mensen toch graag dat de baas aan tafel komt. Dat is in de horeca veel sterker dan in de supermarkt. Ik ben ook verplicht om op zaterdagavond mijn gezicht te laten zien in het restaurant, want het is een klein dorp, iedereen kent je.
In de supermarkt heb ik voor de bedrijfs- en procesoptimalisatie de processpecialist van Jumbo een jaar in dienst genomen. Ik kom niet uit de stal van Jumbo en ik wilde wel iemand hebben die mij in die processen meeneemt. Ik heb geleerd dat de juiste mensen op de juiste plek een voorwaarde zijn om vooruitgang te creëren. En dat als je de juiste medewerkers de ruimte geeft, zij eigenlijk altijd hun verantwoordelijkheid nemen.”
Wat geeft je de meeste voldoening in dit werk?
“Het werken met mensen en het samenwerken van idee naar resultaat vind ik oprecht het mooiste wat er is. Met alle pieken en dalen erbij. De continu veranderende markt heb ik nodig, die zoek ik ook steeds weer op.”
Hoe zie je de toekomst van de out-of-homemarkt en waar liggen volgens jou de kansen?
“Ik verwacht de komende periode nog een bescheiden omzetgroei. Afhankelijk van je locatie zul je nog meer onderscheidend moeten zijn om deze groei ook te kunnen pakken. De prijs wordt naar verwachting ook voor consumenten in out-of-home nog belangrijker. De portemonnee is nou eenmaal niet van elastiek. Kostenbeheersing moet de basis zijn. Degene die zijn kosten voor elkaar heeft, niet te veel overhead heeft en in beweging blijft, kan in mijn optiek niet anders dan winnen.”
Tot slot, wat zou je andere ondernemers in de sector willen meegeven?
“Wees niet te behoudend en kijk ook buiten je eigen muren en de branche.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.