Supers weinig transparant over mvo

 NIEUWVEEN - Nederlandse supermarkten publiceren maar mondjesmaat over hun mvo-strategie, zo blijkt uit een analyse van Rank a Brand. Albert Heijn heeft de meeste best practices concreet beschreven, op de voet gevolgd door C1000. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen.

Redactie |

 Rank a Brand deed het onderzoek naar aanleiding van de reeds aangenomen motie 'Eerlijke Supermarkten' van de Christenunie die als doel heeft om alle huismerkproducten in 2015 duurzaam te maken.

Hoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites, stelt Rank a Brand. Volgens Imke van Schaaijk hebben scoren koplopers Albert Heijn en C1000 nog maar een kwart van de punten. “Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers.”

Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over, stelt Van Schaaijk.

De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar of die inspanningen leiden tot een werkelijk kleinere voetafdruk van het bedrijf is meestal niet na te gaan. Alleen Albert Heijn publiceert jaarlijks de voetafdruk van uitgestoten broeikasgassen die van 2008 tot 2009 groter is geworden.

Bron:

verburg.jpg