AH TikTok.jpg Een deel van het team van AH Gorredijk dat je tegen kunt komen op TikTok.

‘TikTok heeft grote invloed, zowel op productpromoties als op de werksfeer’

GORREDIJK – Levensmiddelenkrant ziet steeds meer ondernemers die op social media succesvol bezig zijn en waarbij de volgersaantallen beginnen op te vallen. Mirjam Bijlsma, dochter van eigenaar Pieter Bijlsma en manager Service van Albert Heijn Bijlsma in Gorredijk is inmiddels een ware TikTok-sensatie aan het worden. Zij vertelt waarom ze dit doet en wat ze ervan verwacht.

Kim Schoonman |

Misschien wel de droom van iedere ondernemer: een goedlopend bedrijf en familieleden die meehelpen om het succes te waarborgen. Albert Heijn Bijlsma in Gorredijk heeft het goed voor elkaar: vader Pieter, het bekende gezicht, is eigenaar van de supermarkt en heeft vestigingen van Gall & Gall, Primera en Etos. Zijn vrouw Karin zorgt voor de administratie. Zoon Alex en dochter Mirjam werken ook in het bedrijf en doen beiden een opleiding tot ondernemer.
De kinderen gaan dus hun vader achterna? “Ja, misschien wel”, beaamt Bijlsma’s dochter. “Ik leer er in ieder geval wel voor. Mijn broertje zit in het bedrijf, maar werkt op dit moment bij een andere ondernemer om daar ervaring op te doen. De familie is hier in ieder geval goed vertegenwoordigd.”

Familiefilmpjes
Waar ze naast haar werk en studie ook veel succes mee boekt, zijn de socialmedia-accounts van de supermarkt. “We hebben al zo’n tien jaar een account op Instagram en Facebook. Daar maakte ik al vlogs voor. Ik ben 23, relatief jong en op een gegeven moment kwam TikTok. We zeiden meteen tegen elkaar dat we daar wat mee wilden doen. Mijn vader heeft een beetje geluk dat ik daar veel verstand van heb”, lacht Bijlsma. “Ik probeer hem meestal in de video’s te betrekken. Juist omdat hij er niet veel verstand van heeft, maakt dat het soms leuker. Hij voelt zich dan namelijk een beetje ongemakkelijk. Alle familiefilmpjes worden supergoed bekeken.”

Lees verder onder de foto ↓

AH TikTok 3.jpg Het is echt vooral op de medewerkers en herkenbare situaties gericht.

Trending sounds
De accounts op Instagram en Facebook waren al succesvol, maar trekken vooral een iets oudere doelgroep. De familie besloot bewust op TikTok te gaan om een jongere doelgroep aan te spreken. “Toch merk ik dat we daar de laatste tijd meer klanten bereiken van een jaar of veertig, vijftig. Dat begint nu te komen. Het grootste gedeelte van de volgers is echter wel wat jonger.”
Om deze doelgroep op de juiste manier aan te spreken, doet Bijlsma haar huiswerk. “Ik volg heel veel trends van TikTok. Dan speel ik in op trending producten, maar ook op de sounds. Als iets heel goed bekeken wordt, bijvoorbeeld een populair tv-programma”, legt ze uit, “dan pak ik daar een stukje uit. Dat heet een trending sound. Daar gooien we een beetje onze eigen saus overheen, iets dat supermarktgerelateerd is. Dat is eigenlijk een beetje het trucje.” Als voorbeeld geeft ze iets uit Chateau Meiland: “Daar zeggen ze altijd: ‘Wauw, wat geweldig!’ Dat heb ik toen gebruikt om een nieuw product te promoten. En voor de Dubai-chocoladereep gebruikten we een sound uit B&B Vol Liefde. Die video is ongeveer een miljoen keer bekeken. Dat is wel echt supertof”, zegt ze enthousiast. “Mensen herkennen zich er in.”

"Een TikTok-account voor supermarkten is zeker aan te raden, maar eigenlijk wel voor elk bedrijf"

Klein dorp, groot bereik
Het TikTok-account heeft op dit moment ongeveer veertienduizend volgers, wat voor een supermarkt aardig veel is. “Gorredijk is niet een heel groot dorp, dus kun je nagaan hoeveel bereik dat heeft. Ik heb wel eens klanten in de winkel horen zeggen: ik ben hierheen verhuisd en niemand kent Gorredijk. Maar de supermarkt wel.”
Het soort posts dat ze plaatsen kan verschillen van een productpromotie tot een familiefilmpje. “Een Bonusactie slaat hier niet erg aan. Meestal speel ik meer in op grappige momenten waar medewerkers zich in herkennen. Onderwerpen als klanten die zich ergeren aan een steekproef, bijvoorbeeld. Een voordeel is dat veel mensen ooit wel een keer in een supermarkt hebben gewerkt. Daardoor herkennen niet alleen medewerkers – en hun ouders – maar ook oud-medewerkers zich hierin. Je bereikt er gewoon een groot publiek mee. Dat is echt een voordeel voor een supermarkt, want iedereen moet boodschappen doen.”

Belangrijk voor medewerkers
Bijlsma is het brein achter de TikTok-posts. Ze besteedt dan ook best wat tijd aan dit sociale medium. Ze is altijd aan het scrollen, op zoek naar wat er op TikTok speelt. “Maar ik loop ook op de werkvloer rond om de medewerkers te vragen naar ideeën. En of ze op TikTok willen. Het is niet alleen een account van mij, maar juist van ons als winkel. Onze doelgroep is wel de jongere generatie, maar ik heb dit eigenlijk opgesteld voor de medewerkers. Ik vind het leuk om ze uit hun werksfeer te halen. Dan hebben ze even wat anders, iets leuks waarbij ze gek kunnen doen. Daarna gaan ze weer lekker verder. Ik merk dat medewerkers daar helemaal van opbloeien. Ik vind het belangrijker dat zij veel plezier hebben beleefd aan het maken van de video, dan dat het filmpje goed wordt bekeken.”

Geen personeelstekort
Bijlsma weet niet of het een gevolg is van het succesvolle en populaire TikTok-account, maar Albert Heijn Gorredijk bevindt zich in de unieke situatie dat ze helemaal geen personeelstekort hebben. “We hebben eerder een wachtlijst met medewerkers die bij ons kunnen of willen werken”, meldt ze trots. “Er zit een middelbare school in de buurt en als ik daar langsloop hoor ik vaak: ‘Hé, dat meisje van TikTok’. Het is echt wel een dingetje hier in Gorredijk.”
Luchtigheid is een bewust aspect voor Bijlsma in haar video’s. “Ik probeer te laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken. Het is natuurlijk wel flink aanpoten, maar wij vinden plezier en gezelligheid in het team en op de winkelvloer heel belangrijk. Juist die combinatie proberen wij als werkgever een beetje te creëren.”

Richtlijnen
Hoe luchtig ook, vanuit het hoofdkantoor van Albert Heijn hebben ze wel bepaalde richtlijnen gekregen. Zo mogen ze geen alcohol gebruiken. “Sowieso is dat verboden op TikTok, maar Albert Heijn is natuurlijk heel erg bezig met gezondheid. En we zetten geen klanten erop die dat niet willen. Verder heb ik niet per se grenzen. Je zoekt natuurlijk een beetje uit wat wel en niet kan. Je bent een bedrijf, je wilt geen verkeerd imago krijgen. Het is echt vooral op de medewerkers en op herkenbare situaties gericht. Dat is het meest veilige.”

Effect
Dat het promoten van producten via TikTok effect heeft, kan Bijlsma bevestigen. “Met zo’n trending product merk je wel dat de klanten naar de winkel komen. Omdat we er al een tijdje mee bezig zijn, krijgen we nu vaak positieve reacties op de filmpjes. Het is leuk om te merken dat mensen het echt bekijken. Ze vinden het heel leuk om te zien wat er nou eigenlijk allemaal achter de schermen gebeurt.”

Tips
Als belangrijkste tip voor andere ondernemers die zich ook aan een TikTok-account willen wagen, noemt Bijlsma: constant blijven posten. “Dat is heel belangrijk”, adviseert ze. “Stel, je hebt één video die een miljoen keer is bekeken en daarna plaats je maanden achtereen niets. Daar gaat je account niet van groeien.”

Haar tweede tip: speel snel in op hypes. “Want doe je dat na een maand of twee eens een keertje, dan is het vaak alweer voorbij.”

Een andere handige tip is om echt een moment in te plannen voor het maken en posten van TikTok-content. “Dan kan je het ook niet vergeten. En maak er iemand verantwoordelijk voor. Je kunt hem of haar aansturen en medewerkers weten dan ook bij wie ze moeten zijn als ze een leuk idee hebben.”
Een laatste tip van Bijlsma: “Maak vooral grappige video’s waar mensen zich in herkennen. Want daar gaan ze op reageren, elkaar taggen en ze sturen het door. Dan ziet TikTok ook dat het populair is en wordt het vaak bekeken.”

AH Tiktok 1.jpg Mirjam Bijlsma is de drijvende kracht achter het succes van het TikTok-account bij AH Gorredijk.

Vooralsnog gemiste kans
Bijlsma zou het leuk vinden als fabrikanten bij haar aankloppen met de vraag of zij op TikTok iets voor ze kan betekenen, bijvoorbeeld voor een productpromotie. “Maar helaas, dat hebben wij nog niet meegemaakt. We hebben wel eens een hele grote display van Calvé Pindakaas uit onszelf gebruikt en gepromoot met een soort winactie. Maar we zijn nog niet benaderd. Misschien een gemiste kans”, zegt ze betekenisvol. “We staan er zeker voor open.”

Slotsom
Na alle ervaringen komt de manager Service tot de slotsom dat een TikTok-account voor supermarkten zeker aan te raden is. “Eigenlijk niet alleen voor supermarkten. Sowieso in deze tijd zou ik als bedrijf iets met social media doen. Je laat een beetje aan de buitenwereld zien wat je allemaal doet. En ik merk dat de medewerkers zich ervoor openstellen en leuke ideeën krijgen. Dat levert voor de werksfeer onderling heel veel op, zeker in een supermarkt.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.