NIEUWVEEN – Op 17 september werd bekendgemaakt dat er per 1 januari een nieuwe ceo is bij Jumbo, namelijk Jesper Højer, die al veel relevante werkervaring heeft bij Lidl. Levensmiddelenkrant vroeg retailexpert Erik Hemmes van Retail Advies om zijn perspectief.
Hemmes benoemt dat het bijzonder is dat Jumbo Højer heeft gevonden als ceo. “Als je kijkt naar alle geruchten die er rondgingen, is er nooit iemand vanuit het buitenland genoemd. Ik moet eerlijk toegeven dat ik Højer zelf ook niet ken, maar hij blijkt jarenlang bij Lidl gewerkt te hebben, waarbij hij onder andere in Nederland als directeur hoofdinkoop werkte en in België als ceo. 47 jaar is wel een mooie leeftijd voor deze baan, want dan heb je al het een en ander gezien van de wereld. Hij heeft enerzijds Lidl-ervaring, maar eveneens ervaring bij een aantal andere bedrijven, waarbij hij een adviserende rol als commissaris had”, aldus Hemmes.
Jumbo verkopen een optie
Højer zou vloeiend Nederlands spreken volgens de retaildeskundige. “Dat betekent dat hij zich bij zijn vorige banen snel heeft aangepast aan de situatie. Hij verhuist binnenkort naar Nederland. Dat zal ongetwijfeld samen met zijn vrouw en kinderen gebeuren. Als we er eenmaal achter komen of hij een huis gaat kopen of huren, kun je daar mogelijk iets uit afleiden over de termijn waarop hij hier zal blijven. Er wordt natuurlijk vanuit allerlei kanten gesuggereerd dat Jumbo verkopen een optie zou kunnen zijn, maar voor nu lijkt die behoefte even iets minder te zijn”, denkt Hemmes.
Nieuwe president-commissaris?
Een andere voorspelling heeft betrekking op Collette Cloosterman-van Eerd. “Zij is nu president-commissaris; dat is een stevige functie. Het zou kunnen dat ze daarvoor nu Tom Heidman (ad interim ceo) vragen om Colette wat meer ruimte te geven om zich op andere manieren met het bedrijf bezig te houden. Dat lijkt mij een hele aardige volgende stap in het concern. Het is wel bijzonder dat Højer pas 1 januari begint, maar dat is waarschijnlijk te verklaren aan de hand van het feit dat Heidman is gecontracteerd tot 1 januari. Wel gaat rond dat Højer zich de komende maanden al gaat bezighouden met Jumbo. Dit doen ze waarschijnlijk met de bedoeling dat zijn inwerkperiode dan al achter de rug is en hij op 1 januari goed voorbereid aan de slag kan als nieuwe ceo”, vertelt Hemmes.
Enthousiast
Wat brengt Højer met zich mee? “Ik heb hem natuurlijk niet ontmoet”, begint Hemmes. “Maar in alle persberichten staat dat Colette enthousiast over hem is, vooral vanwege zijn ervaringsachtergrond, maar ook vanwege zijn persoonlijkheid. Dat is natuurlijk belangrijk, want zij moet ermee op kunnen schieten. Ik vind zelf zijn achtergrond bij Lidl heel mooi. Hij kan nu fris van buitenaf kijken hoe de Nederlandse situatie in elkaar zit. Hij kent de situatie natuurlijk uit het verleden, maar de nieuwe situatie kun je vrij snel eigen maken en met zijn internationale ervaring kan hij daar wellicht wat breder naar kijken”, besluit Hemmes.
Reacties en koers
Qua reacties uit de markt hoort Hemmes vooral positieve reacties. Toevallig zag hij op de dag van de bekendmaking Ton van Veen. “Hij kent Højer en heeft hem ook ontmoet. Hij staat er duidelijk achter. Verder wist iedereen het pas vanaf twaalf uur of later en die moeten dan nog even hun mening vormen natuurlijk. Dus verder hoorde ik vooral: ‘prima’.” Op de vraag of hij denkt dat Højer dezelfde koers gaat aanhouden, zegt de retaildeskundige het volgende: “Aan de ene kant wordt Tom Heidman complimenteus behandeld omdat hij een nieuwe koers heeft ingezet. En ik zou zeggen: als je in zo'n functie start, dan ga je niet stoer roepen dat je alles anders gaat doen. Dat zeg je alleen als het overduidelijk is dat er een koerswijziging nodig is. We zitten nu in een fase waarin er al gesleuteld is aan de prijscommunicatie, dus het is logisch dat Højer daar op voortbouwt. Ondertussen zal hij zich waarschijnlijk oriënteren en kijken hoe hij zaken verder kan verfijnen. Bij Jumbo gaat het niet om radicale veranderingen in positionering, maar om finetuning. Daar ligt de focus nu”, sluit Hemmes af.
Bron: Levensmiddelenkrant