unicef.jpg

Fabrikanten

Unicef strijdt tegen reclameverleidingen

DEN HAAG – Vandaag overhandigt Unicef het rapport '(On)Bewust Verleid' aan staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. Hierin wordt aan de bel getrokken over de verleidelijke invloed van doelgerichte kindermarketing voor ongezonde voedingskeuzes.

Redactie |

Uit een onderzoek van Unicef Nederland is gebleken dat 50% van de kinderen en jongeren verleid worden door reclames voor snoep en chips. Zij krijgen de ongezonde informatie al dan niet onbewust binnen via advertenties op social media. 

Impact
In het rapport staat dat jongeren vinden dat er op scholen meer aandacht moet komen voor gezonde voeding, in combinatie met wet- en  regelgeving. Ze geven aan niet voldoende op de hoogte te zijn van de impact van ongezond eten. Wel zijn ze zich meer bewust van de invloed van tabaksgebruik op de gezondheid. Ook vinden ze dat dat voeding een vrije keuze is. Ze willen dat de overheid ze niet alles moet opleggen. Er mag wat deze doelgroep betreft, meer reclame voor gezonde voeding komen.

18+
Jan Beuning, oprichter Tasty Basics en de Leefstijlstraat, reageert op de uitkomst van het onderzoek: “Terugdringen van reclames voor ongezond eten is slechts een druppel op de gloeiende plaat.” Beuning wil een aanbeveling om de leeftijdsgrens van de doelgroep op te schroeven naar boven de 18 jaar. Ook spreekt hij de wens uit om te streven naar een samenwerking in de voedselketen, van boer tot supermarkt, zodat de keuze voor gezonde voeding logischer wordt. In zijn commentaar op het rapport zegt hij vervolgens: “De voedingssector moet actie ondernemen, vooral aan de aanbodzijde. Voeding moet aangepast worden aan de behoeften van het menselijk lichaam. De industrie moet ervoor zorgen dat het voor consumenten aantrekkelijker en logischer wordt om gezonde producten te kopen.”

Leonie Barelds, voedingsdeskundige van Unicef en initiatiefnemer van dit onderzoek, zegt in het NOS- journaal op Radio1: “Nu het kabinet is gevallen is het een mooi moment om te zeggen dat het belangrijk is dat voorbereidingen doorgang vinden. Anders zou het nieuwe kabinet dit rapport moeten opnemen in hun regeerakkoord.”

Bron: Levensmiddelenkrant