AMSTERDAM – Nederlanders vergeten met enige regelmaat boodschappen. Dat houdt een extra bezoek aan de supermarkt in. Onderzoek van website Folderfeest.nl onder 1018 Nederlandse consumenten wijst uit dat we met z’n allen gemiddeld bijna twee keer per maand iets vergeten en terug moeten.
Geen boodschappenlijstje, denken dat je het nog hebt in de voorraadkast, aanbiedingen en stress zijn de meest genoemde redenen om iets te vergeten. Zelfs met het gebruik van een boodschappen-app betekent het vaak nog één keer per maand terug naar de supermarkt. Zonder app ligt het gemiddelde op twee keer per maand. Zes op de tien Nederlanders is dit de afgelopen maand overkomen.
Vergeten
Wat we het vaakst vergeten is wc-papier, op de voet gevolgd door brood, melk en eieren. Het onderzoek van Folderfeest.nl laat zien dat mannen vergeetachtiger zijn dan vrouwen als het gaat om boodschappen. Jongeren vergeten waarschijnlijk vaker iets te kopen dan ouderen, omdat ze meer haast hebben. En ouders die met kinderen boodschappen doen, moeten vaker terug dan mensen die geen kinderen meenemen.
Een extra bezoek aan de supermarkt kost ook nog eens meer geld. Zes op de tien ondervraagden zegt dan weer meer te kopen dan de bedoeling was. Er is uitgerekend dat dit consumenten gemiddeld 155 euro per jaar extra kost, los van de reistijd en moeite. Meer dan de helft zegt “nog een keer terug moeten” erger te vinden dan lange rijen of lege schappen.
De complete uitslag van het onderzoek staat hier.
Bron: Levensmiddelenkrant