ZAANDAM - Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, is het nieuwe gezicht in de campagnes van Albert Heijn. Er zal afscheid genomen worden van Ilse, die zes jaar lang met haar gezin het succesvolle boegbeeld was.
“Voor Jeroen is het een droom die uitkomt”, aldus Johan van der Zande, directeur Marketing en Communicatie bij Albert Heijn.
Als zoon van een supermarktmanager bij Albert Heijn speelde van Koningsbrugge vroeger zelf al winkeltje en hij wilde naar eigen zeggen toen al supermarktmanager worden. Die jeugdervaring krijgt nu een knipoog in de nieuwe campagne voor de landelijke spaaractie ‘Begin je eigen winkeltje’, waarmee kinderen de schappen van hun eigen mini-supermarkt kunnen vullen.
Rijke historie
Albert Heijn kent een lange traditie van herkenbare supermarktmanagers en heeft een rijke historie aan spaaracties, van smurfen, wuppies en moestuintjes tot de populaire ‘Winkeltje’-actie in 2012 en de samenwerkingen met het Wereld Natuur Fonds en Freek Vonk. Van der Zande vertelt: “Van Harry tot Ilse, ieder bracht op zijn of haar manier herkenning en humor. Met Ilse hebben we zes jaar lang een zeer geliefd gezicht gehad in onze campagnes en we kijken met veel plezier terug op die periode. Met ons merkkompas hebben we gekeken naar hoe het karakter van de nieuwe supermarktmanager er uit moest zien. Daan is een energieke, vrolijke, klantgerichte supermarktmanager met een klein hartje en vooral veel humor. Bovendien houdt van Koningsbrugge zelf van koken en lekker eten, dus als Daan zet hij altijd nét dat stapje extra voor zijn klanten en vertelt met enthousiasme over goed en lekker eten.”
Van Koningsbrugge over zijn nieuwe rol als Daan: “Wie is er niet groot geworden met winkeltje spelen? Als kind speelde ik al winkeltje achter mijn speelgoedkassa. Mijn vader was supermarktmanager bij Albert Heijn, dus ik weet hoe het er in een winkel echt aan toe gaat. Dat ik nu Daan mag zijn voor Albert Heijn, voelt voor mij alsof de cirkel rond is.”
Tekst gaat verder onder de foto↓
Spaaractie ‘Begin je eigen Winkeltje’
Kinderen kunnen vanaf maandag 8 september sparen voor veertig mini’s. De collectie bestaat uit A-merken, producten van Albert Heijn en verse groente en fruit. De producten kunnen uitgestald worden in het speciaal ontworpen mini-winkeltje. Vooral bijzonder is de mini-handscanner, waarmee kinderen producten echt kunnen scannen, de bekende winkelbliepjes horen en meedoen aan een quiz met 240 weetjes en mopjes over de producten. Er zit zelfs een minibonuskaart bij. “We wilden in dit digitale tijdperk iets bijzonders brengen, waarbij kinderen met elkaar ruilen en weer lekker met elkaar bezig zijn”, zegt Van der Zande. “Door hun eigen mini-winkeltje in te richten en te runnen, ontdekken ze op een natuurlijke manier meer over eten en boodschappen doen.” De mini’s worden in Nederland gemaakt, zijn van papier, recyclebaar en mogen zelf in elkaar gezet worden.
Ontwikkelingen van Daan
“Voorlopig zal in de nieuwe campagne de nadruk liggen bij Daan in de winkel en niet in de thuissituatie”, zegt Van der Zande. “Albert Heijn leeft met het ritme van de klant, dus de ontwikkelingen van Daan zijn nog een verrassing.” Over de kerstcommercial wil hij nog niets kwijt, “maar”, zegt hij, “ik geloof in consistentie van lange campagnes”, dus dat belooft wat voor de kerst.
Voor de ‘Begin je eigen Winkeltje’-campagne werkte Albert Heijn met het vaste reclamebureau TBWA\NEBOKO en Holy Fools en Ambassadors voor de productie. De spaaractie leverancier is LUMEN.
Link naar commercial:
Albert Heijn 'Begin je eigen winkeltje' - YouTube
Bron: Levensmiddelenkrant