AMSTERDAM – Vijf producten maken binnenkort kans om het Gouden Windei, de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar, te winnen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door voedselwaakhond Foodwatch. Half december wordt de winnaar bekend gemaakt.
Het publiek kan vanaf deze week een maand lang stemmen om zo te bepalen wat volgens hen de meest misleidende marketingtruc van 2023 is. Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “Ieder huishouden in Nederland is jaarlijks haast 2.000 euro kwijt aan boodschappen die wettelijk gezien misleiden."
Kandidaten
De kandidaten worden gekozen uit de meldingen die Foodwatch krijgt bij het Meldpunt Misleidingen. Dit jaar kan het publiek kiezen uit Hero B’tween Protein, omdat volgens de waakhond Nederlanders al genoeg eiwitten binnenkrijgen. Blue Band Roombeter staat op de lijst omdat de naam en de verpakking misleidend veel op roomboter lijken. Apple Bandit 0.0 Cider is gekozen omdat het volgens Foodwatch niet meer is dan frisdrank met appelsmaak en vijf keer zo duur is als appelfrisdrank van een huismerk. Crownfield 7 Granen Ontbijt van Lidl is voor het overgrote deel volkoren tarwegraan met kleine percentages van de andere zes granen. Op de verpakking staan de ingrediënten wel even groot afgebeeld en dat mag volgens Foodwatch niet. Als laatste komt Danio Romige Kwark Pistachesmaak in aanmerking. Er komt volgens de voedselwaakhond geen milligrammetje verse pistachenoot aan te pas. De smaak komt van een onbekend natuurlijke aroma.
In voorgaande jaren hebben genomineerde bedrijven naar aanleiding van de aankondiging al maatregelen genomen. Zo zijn verpakkingen aangepast en dat is voor Foodwatch al een overwinning.
Bron: Levensmiddelenkrant