HOLTEN – De plantaardige gehakt van producent van vleesvervangers, Vivera, zit voortaan in een zakje. Dit is een besparing van zeventig procent plastic ten opzichte van het verpakken in een bakje. Het gebruik van een zakje vermindert ook de negatieve impact op de natuur.
Het verminderen van het plasticgebruik hoort bij de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. Vivera wil in 2030 naar 45% minder CO₂-uitstoot en het verminderen van het gebruik van plastic past daarin. “Als plantaardig merk en B Corp-gecertificeerd bedrijf voelen we de verantwoordelijkheid om voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid. Dit is een mooie eerste stap op het gebied van plasticbesparing en we kijken ernaar uit hier snel een vervolg aan te geven’’, zegt Karin Löwik, marketingdirecteur bij Vivera.
Jaarlijks worden volgens het bedrijf 26 miljard plastic voedingsverpakkingen weggegooid. “Al doen de meeste mensen in Nederland hun best om plastic te scheiden, uiteindelijk wordt er slechts 30 procent van het plastic gerecycled. Het overgrote deel van het plastic gaat de verbrandingsoven in. Bovendien gaat de productie van plastic gepaard met veel CO₂-uitstoot”, zegt Lowik. “Wij willen het probleem bij het begin aanpakken door het plasticgebruik in eerste instantie te verminderen.”
De zakjes van 300 gram zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn.
Bron: Levensmiddelenkrant