HUIZEN – Lidl zegt vandaag toe voor 2030 alle filialen elektrisch te willen bevoorraden. Met deze toezegging loopt de supermarktketen voor op de wet- en regelgeving ten aanzien van Zero Emission stadslogistiek. Hierin zijn de eisen opgenomen op het gebied van transport in 30 tot 40 steden. Lidl is volgens eigen zeggen de eerste supermarkt die zelfs verder gaat dan deze regelgeving.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen (Duurzaam vervoer) zegt hierover: “Deze plannen laten zien dat ook grote supermarktketens in staat zijn om hun logistieke planning vergaand te verduurzamen. Niet alleen door hun vloot te elektrificeren, maar ook door te kijken naar slimme oplossingen die kilometers besparen. De ambities van het kabinet zijn groot. We zien steeds meer goede voorbeelden die tonen dat die ambities ook haalbaar zijn.”
Samenwerking leidt tot toekomstbestendigheid
Lidl is al in een vroeg stadium met haar transportpartners en netwerkbeheerders gaan samenwerken om duidelijkheid te kunnen creëren en niet te hoeven wachten op verandering in de wetgeving. "Ons uitgangspunt was wat er wél mogelijk was om onze filialen elektrisch te gaan bevoorraden. In 2021 zijn we al gestart met de aanvragen bij de netbeheerders om de aansluitingen op onze distributiecentra te verzwaren, zodat de laadstations zodanig ingericht kunnen worden voor zwaar elektrisch transport. We hebben vervolgens de beschikbaarheid van vrachtwagens enerzijds en de kostenuitdaging anderzijds inzichtelijk gemaakt. Samen met onze transporteurs hebben we de stip op de horizon gezet en zijn klaar voor de toekomst”, aldus Ruud Metten, manager transport Lidl.
Duurzaamheid en efficiëntie
Lidl wil het transport zodanig inrichten dat de ritten van distributiecentra naar filialen relatief kort zijn. Ook komen de koel- en verswaren in één vrachtwagen te zitten om het aantal ritten te verminderen. Op de terugweg wordt het afval meegenomen; een duurzame, efficiënte maatregel die tevens de veiligheid in de leefomgeving van de winkel verhoogt. Alle vrachtwagens worden in de komende jaren vervangen door stille, elektrische versies. Hierdoor kunnen de winkels in de toekomst op verkeersluwe momenten, zoals de avond, bevoorraad worden.
100% groene stroom en dieselvrij transport
De vrachtwagens worden via snellaadstations op de Lidl distributiecentra opgeladen met stroom die afkomstig is van eigen zonnepanelen of vanuit zonneweide Haghorst waarmee de supermarktketen recentelijk een Power Purchase Agreement is overeengekomen. Per 2024 komt er geen diesel meer aan te pas bij bevoorrading. Naast de groene stroom gaat Lidl alleen nog maar gebruikmaken van biobrandstoffen.
Bron: Levensmiddelenkrant