UTRECHT – Arla Foods heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om de relevantie van zuivel verder te vergroten. Ook in de toekomst zal de fabrikant hier op inzetten. “Onze ambitie is om zuivel in beweging te brengen en door te ontwikkelen naar een groeiende destinationcategorie, vol beleving, inspiratie en een stukje educatie”, aldus Elske Verbeek, category development manager bij Arla Foods. “Wij zijn ervan overtuigd dat zuivel een blijvende rol heeft binnen het supermarktschap”, voegt Caroline Bronkhorst-Zaanen, head of customer development, eraan toe.
Categorie: Zuivel
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Bronkhorst: “De afgelopen twee jaar waren bijzonder dynamisch. Ondanks uitdagingen op het gebied van inflatie en veranderend consumentengedrag, hebben wij samen met onze partners betekenisvolle vooruitgang geboekt binnen de categorie. Zo zijn segmenten als high protein, convenience en ijskoffie sterk gegroeid. Door voortdurend kansen en barrières in de categorie te signaleren en hierop in te spelen met innovatieve oplossingen, hebben wij de relevantie van zuivel verder vergroot. Deze ontwikkelingen benadrukken dat zuivel vandaag én in de toekomst een waardevolle rol blijft spelen voor een brede groep consumenten, op ieder moment van de dag.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Verbeek: “Onze samenwerking met retailers is gebaseerd op partnership en een langetermijnvisie. In alles wat wij doen, staat het belang van de categorie voorop. Wij luisteren actief naar onze handelspartners, werken objectief en vertalen internationale kennis en inzichten naar relevante plannen voor de Nederlandse markt. Creativiteit, openheid en het gezamenlijk benutten van elkaars expertise vormen de basis van onze samenwerking. Alleen door nauw samen te werken kunnen wij de categorie structureel laten groeien en inspelen op veranderende marktomstandigheden.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Verbeek: “Supermarktondernemers profiteren van onze objectieve categorievisie, data-analyses en praktische adviezen voor schapoptimalisatie en promotie die wij delen met onze handelspartners op hoofdkantoren. Uiteraard zoveel mogelijk afgestemd op de lokale markt en doelgroep. Daarnaast zijn wij continu op zoek naar innovatieve manieren om de confrontatie met zuivel op de winkelvloer te verhogen, meer beleving toe te voegen met verrassende en inspirerende activaties en de interactie tussen fysiek en online te vergroten.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Verbeek: “Technologie en data-analyse vormen de basis van onze advisering. Door lokale en internationale data te combineren – van consumentengedrag tot input van onze melkveehouders – kunnen wij gerichte aanbevelingen doen op het gebied van duurzaamheid, assortiment en promoties. Nieuwe technologieën, zoals het toepassen van AI bij schapmutaties, zijn ontwikkelingen die wij omarmen om samen met onze partners continu te optimaliseren. Zo blijven wij inspelen op de wensen van de consument en houden wij de categorie relevant.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Bronkhorst: “Wij zijn ervan overtuigd dat zuivel een blijvende rol heeft binnen het supermarktschap. Zuivel past bij elk moment van de dag en is relevant voor elke levensfase en levensstijl. Door te blijven investeren in innovatie, kennisdeling en het delen van (internationale) best practices, zorgen wij ervoor dat de categorie actueel en onderscheidend blijft. Onze focus op duurzaamheid, continue vernieuwing en een proactieve houding maken ons tot een betrouwbare partner voor de lange termijn.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
Verbeek: “Onze ambitie is om de zuivelcategorie in beweging te brengen en door te ontwikkelen naar een groeiende destinationcategorie, vol beleving, inspiratie en een stukje educatie. Wij streven naar een sterk en duurzaam core-assortiment, aangevuld met innovatieve producten die voortkomen uit (latente) consumentenbehoeften. Daarbij zetten wij in op een optimale balans tussen geplande aankopen en impulsaankopen, afgestemd op diverse gebruiksmomenten. Wij willen vooroplopen in het bieden van duurzame oplossingen en een helder aanbod dat bijdraagt aan zowel fysieke, mentale als sociale gezondheid. Door samen met onze partners te investeren in innovatie, data en samenwerking, willen wij de categorie toekomstbestendig en relevant houden voor alle consumenten, op ieder moment van de dag.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.