AMSTELVEEN – Danerolles bestond in 2024 vijftig jaar. Dit heeft de fabrikant groots gevierd. In 2025 ligt de focus op een strategische herpositionering van het merk. “Danerolles heeft de ambitie om haar merkpositie de komende jaren te verstevigen binnen de categorie vers deeg met meer kwalitatief goede consumentgedreven innovaties”, zegt Marloes Meyer, head of Danerolles.
Categorie: Brood, broodvervangers & ontbijtgranen
Criterium: Rendementsbijdrage
Wat zijn de hoogtepunten van het afgelopen jaar geweest?
“Afgelopen jaar stond in het teken van veel hoogtepunten bij Danerolles. Danerolles is als marktleider op het gebied van verse deegproducten een merk dat sterk verankerd is bij de consument en maakt al vijftig jaar het weekendontbijt feestelijk. Ter viering van dit jubileum lanceerde Danerolles in 2024 met een PR-stunt een Limited Edition Huisdierencroissant, speciaal ontwikkeld voor honden en katten, omdat zij net zo goed onderdeel zijn van het gezin. Iedereen heeft wel een herinnering aan een zondagochtend thuis met familie, samen deeg rollen en vervolgens genieten van een ovenheerlijk vers afgebakken croissantje of kaneelrolletje. In al onze producten is liefde het belangrijkste ingrediënt. Ons merk heeft een emotionele lading en creëert verbinding. Huisdieren zijn een onderdeel van het gezin en verdienen heel veel liefde. Daarom vonden wij het een bijzonder idee om dit product te ontwikkelen, zodat onze viervoeters ook écht onderdeel worden van het geliefde Danerolles-moment in het weekend. Het tweede halfjaar van 2024 stond in het teken van een Prijzenfestival onder het mom ‘wie jarig is trakteert’. Via de socialmediakanalen konden consumenten elke week kans maken op uiteenlopende prijzen, van Batavus-fietsen tot een prachtige ketting met een croissanthanger van Atelier van Rosa. We kijken terug op een zeer succesvol jaar met een hoge mate van interactie met onze consument, waarbij we onze merkpositie hebben verstevigd in de breedste zin van het woord.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“Danerolles is al vijftig jaar relevant in het weekend en tijdens de speciale momenten in het jaar; Kerstmis, Pasen en Moederdag. Samen met de retailers bekijken wij op welke manier Danerolles tijdens de speciale momenten op de winkelvloer en online geactiveerd kan worden. Zichtbaarheid van het merk is van groot belang. Ook besteedt Danerolles elk jaar op de winkelvloer aandacht aan Stichting Make-A-Wish Nederland, dat de liefste wensen van ernstig zieke kinderen in vervulling brengt. Danerolles is sinds een aantal jaren strategisch partner van Make-A-Wish Nederland. Bij deze stichting draait het om fijne momenten creëren met gezinnen die in een moeilijke fase zitten. Een kernwaarde die goed past bij het DNA van Danerolles. Ook nu vind je op de croissantblikken van Danerolles een sticker met een QR-code voor een doneer- en winactie.”
Op welke manier betrekken jullie consumenten bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“2025 staat in het teken van een strategische herpositionering van het merk. Inmiddels heeft het merk consumentenonderzoeken afgerond in de vijf landen waar Danerolles actief is. Dit zijn – naast Nederland en België – ook de Scandinavische landen Denemarken, Finland en Zweden. Hoe de consument naar ons merk kijkt, geeft waardevolle inzichten die de juiste richting geven aan de strategie van het merk voor de toekomst. Dit vormt dan ook de basis voor de innovaties die we in 2026 gaan brengen met het merk.”
Hoe kunnen retailers meeliften op jullie succes?
“Danerolles voegt waarde toe aan de categorie door haar assortiment uit te breiden met succesvolle innovaties. De Danerolles Cinnamon Swirl is daar een goed voorbeeld van. Het succes van deze innovatie is gedreven doordat het inspeelt op gemak voor de consument. Daarbij is het een kwalitatief heel goed en lekker product én het voegt waarde toe aan de categorie voor retailers. Dat retailers ons merk nu waarderen met een Gouden Partner in de categorie Brood, broodvervangers & ontbijtgranen, is een groot compliment voor hetgeen we doen en tevens een bevestiging dat we op de goede weg zijn.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Danerolles heeft de ambitie om haar merkpositie de komende jaren te verstevigen binnen de categorie vers deeg met meer kwalitatief goede consumentgedreven innovaties. Er liggen nog volop kansen en deze zijn we nu aan het ontdekken. Vijftig jaar is een mooie mijlpaal, maar honderd jaar is nog mooier, dus dat is onze nieuwe stip op de horizon: het jubileum van Danerolles in 2074!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.