ZAANDAM – Maza heeft een breed assortiment met vegetarische producten; diverse smaken hoemoes, groentespreads en falafel. Hiermee speelt het bedrijf een belangrijk rol in de eiwittransitie. Binnen Maza zijn ze continu bezig met innoveren. Dit is in het voordeel van de retailer. Zo kreeg het hele assortiment een re-design wat voor meer aantrekkingskracht naar het schap moest zorgen. Ook duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Het bedrijf introduceerde een geheel nieuwe Maza BIO-lijn in drie verschillende smaken. Sales manager Jurjen van der Werf en marketing manager Felicia de la Houssaye vertellen hier meer over.
Categorie: Salades & spreads
Criterium: Succes van producten en innovaties
Wat zijn voor Maza de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
De la Houssaye: “Een van de belangrijkste hoogtepunten van de afgelopen twee jaar is dat we met ons assortiment van diverse smaken hoemoes, groentespreads en falafel een belangrijke rol spelen in de eiwittransitie. Al onze producten zijn vegetarisch en op een paar na zelfs helemaal vegan.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Van der Werf: “Hoe wij de samenwerking met retailers zouden omschrijven? Als A-merk binnen deze categorie hebben we de ambitie om duurzaam het verschil te maken, door continu samen op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden en van elkaar te leren. Innovatie (ook in biologisch), promotionele mogelijkheden, activaties op de winkelvloer en zeker ook online zijn hierin grote thema’s.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
De la Houssaye: “We proberen retailers constant te betrekken bij dat ontwikkelproces. Afgelopen jaar hebben wij een re-design van ons assortiment uitgevoerd, wat natuurlijk moet zorgen voor meer aantrekkingskracht naar het schap. Verder hebben wij ook gekeken naar nog meer duurzame producten door het ontwikkelen van een geheel nieuwe Maza BIO-lijn in drie verschillende smaken, inclusief een baba ganoush die geheel vegan is! En recent zijn we op de markt gekomen met Maza Hoemoes Less Fat, die ook nog eens minder knoflook bevat om een nog bredere doelgroep aan te spreken. Ook voor de lunch denken we hiermee meer mensen aan te spreken.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
De la Houssaye: “Maximaal profijt kan een supermarktondernemer hebben door een goed assortiment op de juiste plekken en momenten te bieden, passend binnen onze communicatie richting de consument via onder meer onze socials en binnenkort zelfs op tv met onze nieuwe commercial. Via onze socials laten we met name de veelzijdigheid van onze producten zien. Want naast smeren en dippen kun je ook supergoed koken met onze producten.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Van der Werf: “Technologie verdient continu onze aandacht en is onontbeerlijk geworden als je de kwaliteit wilt blijven leveren waar wij voor staan. Leverbetrouwbaarheid en gebruik van commerciële data zijn hier mooie voorbeelden van.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
De la Houssaye: “Wij ondersteunen retailers op de winkelvloer door onder andere de ‘Proeven is overtuigen’-methode in te zetten. Recent hebben wij een brand ambassador aangenomen en we plannen regelmatig proeverijen in op de winkelvloer. Ook zijn wij geregeld aanwezig op consumentenbeurzen, waar wij natuurlijk verwijzen naar de diverse retailers.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Van der Werf: “Wij proberen continu waarde toe te voegen aan de categorie door middel van partnerschap, zichtbaarheid en innovatie. Wij werken ook buiten de saladecategorie samen met de retailers en komen nog dit jaar met vernieuwde falafelsoorten.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
De la Houssaye: “Een van de ambities die wij hebben voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap is het verder verstevigen van de categorie door constant te kijken naar het assortiment binnen de categorie, maar ook door hier buiten te kijken. Zo hebben wij naar aanleiding van consumentvragen een tahini ontwikkeld van 100% sesam in een handige spuitfles. Verder staat zichtbaarheid op allerlei manieren, zoals demo’s, promoties en verschillende activaties dicht bij de consument gepland voor dit jaar.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.