0E0A5031-bewerkt.jpg De inspanningen van Stegeman worden gewaardeerd door de foodretailers, getuige de toekenning van de Gouden Partner-award. Foto: Jos Groen

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: Stegeman

WIJHE – Net als vorig jaar valt Stegeman ook dit jaar weer in de prijzen. Innovatie en groei zijn de drijfveren om keer op keer succesvolle samenwerking te zoeken met de retailers. Senior brandmanager Monique Jansen en shopper marketeer Coen Braam vertellen hoe en waarom Stegeman dit zo goed blijft volhouden.

Categorie: Droge worst & vleesconserven
Criteria: Omzetontwikkeling en Meedenken op niveau assortimentsgroep

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Jansen: “Belangrijke speerpunten waren het Plus-concept en de Ambachtelijke Fuet. Binnen deze concepten hebben we succesvolle producten gelanceerd zoals de Fuet Oude Kaas, Fuet Knoflook Basilicum, Plus Salami en Plus Salami Sticks. Hiermee hebben we het schap verrijkt en consumenten weten te verrassen. Deze inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven: we ontvingen de Gouden Partner-award in 2024 en meerdere Beste Introductie-awards, waaronder voor de Plus Chorizo (2023) en onze Fuet-varianten (2024). Dit alles resulteerde in een groei van ons marktaandeel en inmiddels zijn we in de meeste regio’s van Nederland marktleider. Samen met onze retailpartners blijven we bouwen aan een sterk en onderscheidend assortiment dat de categorie vooruit helpt.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Braam: “We geloven in langdurige en hechte partnerships. Samen bouwen we aan een onderscheidend assortiment dat consumenten verrast, inspireert en motiveert om terug te komen – wat bijdraagt aan de groei van de gehele categorie. Met ons merk en assortiment brengen we voortdurend nieuwe impulsen, ondersteund door krachtige above-the-linecampagnes die de zichtbaarheid en aantrekkingskracht vergroten. Via regelmatige businessreviews en assortimentsvoorstellen evalueren we samen met retailers de prestaties. Hierbij kijken we ook kritisch naar ons eigen aanbod, om dit relevant, actueel en onderscheidend te houden.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Jansen: “Door ruimte te geven aan onderscheidende innovaties die waarde toevoegen aan het schap. Stegeman is het sterkste merk binnen het segment droge worst (bron: Kantar Brand Health Check, feb. 2025) en trekt met zijn ambachtelijke en herkenbare uitstraling consumenten naar het schap. Door het merk een centrale en prominente positie te geven in het schap én strategische second placements in te zetten, stimuleren we samen de impulsverkoop én dragen we bij aan categoriegroei.”

"Met onderscheidende proposities een jongere doelgroep aanspreken"

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Jansen: “Belangrijke speerpunten waren het Plus-concept en de Ambachtelijke Fuet. Binnen deze concepten hebben we succesvolle producten gelanceerd zoals de Fuet Oude Kaas, Fuet Knoflook Basilicum, Plus Salami en Plus Salami Sticks. Hiermee hebben we het schap verrijkt en consumenten weten te verrassen. Deze inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven: we ontvingen de Gouden Partner-award in 2024 en meerdere Beste Introductie-awards, waaronder voor de Plus Chorizo (2023) en onze Fuet-varianten (2024). Dit alles resulteerde in een groei van ons marktaandeel en inmiddels zijn we in de meeste regio’s van Nederland marktleider. Samen met onze retailpartners blijven we bouwen aan een sterk en onderscheidend assortiment dat de categorie vooruit helpt.”

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Braam: “We geloven in langdurige en hechte partnerships. Samen bouwen we aan een onderscheidend assortiment dat consumenten verrast, inspireert en motiveert om terug te komen – wat bijdraagt aan de groei van de gehele categorie. Met ons merk en assortiment brengen we voortdurend nieuwe impulsen, ondersteund door krachtige above-the-linecampagnes die de zichtbaarheid en aantrekkingskracht vergroten. Via regelmatige businessreviews en assortimentsvoorstellen evalueren we samen met retailers de prestaties. Hierbij kijken we ook kritisch naar ons eigen aanbod, om dit relevant, actueel en onderscheidend te houden.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Jansen: “Door ruimte te geven aan onderscheidende innovaties die waarde toevoegen aan het schap. Stegeman is het sterkste merk binnen het segment droge worst (bron: Kantar Brand Health Check, feb. 2025) en trekt met zijn ambachtelijke en herkenbare uitstraling consumenten naar het schap. Door het merk een centrale en prominente positie te geven in het schap én strategische second placements in te zetten, stimuleren we samen de impulsverkoop én dragen we bij aan categoriegroei.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.