HUIZEN – Handelspartners zien in Westland een meedenkende partner in kaas. Daarin een award winnen, is een duidelijke waardering. Kirsten Visser, sales manager Nederland, en Merlinde Warners, trade marketing manager, leggen graag uit hoe zij deze hebben verdiend.
Categorie: Kaas
Criterium: Meedenken op niveau assortimentsgroep
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest?
Warners: “Westland Kaas denkt actief mee op assortimentsniveau via een gestructureerde categorymanagementaanpak. Samen met de retailer analyseren we de categorie en het shoppergedrag, en dan formuleren we assortimentsadviezen die bijdragen aan categoriegroei. Met het jaarlijkse YouGov Categorie Kaasrapport helpen we retailers op basis van consumentenfeedback hun kaasafdeling te verbeteren. Onze kracht ligt daarnaast in merk en innovatie. Segmenten als koken met kaas en borrel groeien sterk. Daar spelen we op in met verrassende innovaties en zo creëren we waarde voor de categorie en onze partners. De waardering die we daarvoor krijgen, is het ultieme hoogtepunt!”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Visser: “Als zeer waardevol! Zonder intensieve samenwerking met onze handelspartners – gebaseerd op wederzijds begrip van uitgangspunten, aandachtspunten en toekomstvisie – komen we nergens. We sluiten zo goed mogelijk aan bij wat onze retailers bezighoudt, geven advies over de hele categorie en zorgen dat de keuzes goed onderbouwd gemaakt worden. Zo behalen we samen de beste resultaten.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Warners: “Bij het ontwikkelen van nieuwe producten spelen meerdere factoren een rol: markttrends, categorieontwikkelingen, consumenteninzichten en internationale inspiratie. We kijken daarbij goed naar de behoeften van onze klanten, vaak ingegeven vanuit de behoefte van hun shoppers. Samenwerking is hierin essentieel, zeker bij productlanceringen. We geloven sterk in de kracht van de winkelvloer en werken graag samen met onze partners op het gebied van retailmedia.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Visser: “Het draait om optimale ondersteuning in hun specifieke marktgebied. Elke regio heeft z’n eigen dynamiek. Waar mogelijk werkt onze buitendienst samen met ondernemers om onze producten optimaal zichtbaar en verkrijgbaar te maken. Ze kennen hun gebied als geen ander en denken graag mee met de desbetreffende ondernemer over activatie, presentatie en maatwerkondersteuning op de winkelvloer.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Warners: “Data-analyse is cruciaal. Het helpt ons consumentengedrag en markttrends te monitoren en gerichte promotie- en assortimentsstrategieën te ontwikkelen. Ook analyseren we sell-outdata en schapinzichten om samen te optimaliseren op het gebied van beschikbaarheid, rotatie en rendement. Deze datagedreven aanpak versterkt niet alleen de effectiviteit, maar bevordert ook een transparante en strategische samenwerking.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
Visser: “Allereerst met goed onderbouwd categorieadvies. Door white spots en groeikansen te benoemen, ondersteunen we onze partners vanuit het assortiment. Als dat staat, zorgen we voor optimale ondersteuning via promoties en retailmedia, afgestemd op de formule-uitgangspunten. We willen hierin nog meer samenwerken met onze handelspartners. Nu is dat vaak transactioneel, maar we streven naar een holistische aanpak, gebaseerd op gezamenlijke analyses en creativiteit, gericht op groei op de winkelvloer.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Visser: “Kaas is met alle kostprijsstijgingen een relatief dure productgroep geworden. Het is belangrijk om de toegevoegde waarde van de merken in het schap onder de aandacht te blijven brengen en consumenten te overtuigen van de kwaliteit van onze producten. Daarnaast richten we ons met innovaties nadrukkelijk op de lange termijn. Duurzaamheid is en blijft een centraal thema binnen de zuivelindustrie, waarbij we actief inzetten op CO2-reductie en de eiwittransitie om onze positie en relevantie voor de toekomst te versterken.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
Warners: “We blijven bouwen aan de waardevolle samenwerking met onze handelspartners. We willen dé preferred partner zijn en blijven binnen de kaascategorie. We investeren in verrassende innovaties die waarde creëren en willen daarnaast focus op de winkelvloer vergroten, mede door een meer holistische samenwerking op het vlak van retailmedia. Tegelijkertijd werken we aan duurzaamheidsthema’s om ook op lange termijn een relevante speler te blijven voor onze partners en de consument.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.