Mijke Derks Zwanenberg.jpg https://www.supermarktgidsonline.nl/printeditie-levensmiddelenkrant.html Foto: Mijke Derks

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2025: Zwanenberg Food Group

ALMELO – Zwanenberg wint de Gouden Partner 2025 op het gebied van het succes van producten en innovaties in de categorieën Maaltijdsauzen en Droge worst & vleesconserven. Met Huls focust de fabrikant zich op nieuwe borrel- en on-the-goconcepten. Nog een andere recente innovatie: Easy Potato Tonight. Ook is er onder het merk Kips sinds enkele jaren een plantaardige vleeswarenlijn en recent kwam er plantaardige tonijn- en zalmspread bij. Zwanenberg belooft in de tweede helft van dit jaar met nog een nieuw concept te komen. “Hiermee willen we nieuwe kopers naar de categorie trekken en bestaande kopers blijven inspireren”, aldus Sanne Westdijk, marketing manager bij Zwanenberg. Ook brand manager Emmy ter Brugge reageert op de winst.

Categorie: Maaltijdsauzen
Categorie: Droge worst & vleesconserven
Criterium: Succes van producten en innovaties

Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
Westdijk: “Een goede samenwerking met retailers draait voor ons niet alleen om de gebruikelijke contacten binnen het accountteam, maar juist ook om het betrekken van verschillende disciplines. Door open te communiceren, kennis te delen en samen op te trekken, kom je tot de beste aanpak voor de categorie. Vertrouwen en teamwork staan daarbij centraal.”

Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
Ter Brugge: “We houden continu de trends en ontwikkelingen in de markt in de gaten. Door goed te luisteren naar wat de consument écht wil en altijd te kiezen voor topkwaliteit, blijf je relevant. Het draait om het juiste moment kiezen om met iets nieuws te komen dat inspeelt op wat mensen – misschien nog onbewust – zoeken. En wat er ook gebeurt: smaak blijft altijd de hoofdrol spelen. Door actief samen te werken met retailers, inspiratiesessies te organiseren en ideeën uit te wisselen, benutten we gezamenlijk kansen om de categorie verder te laten groeien.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Westdijk: “Supermarktondernemers kunnen meeliften op ons succes doordat we blijven investeren in onze categorieën door middel van innovaties, winkelvloeractivaties, zoals kookdemo’s, POS en DOOH-schermen en above-the-linecampagnes. Hiermee creëren we gezonde groei en nieuwe kopers voor de categorie. Dat is niet alleen gunstig voor onszelf, maar ook voor de retailer.”

"We houden continu de trends en ontwikkeling in de markt in de gaten"

Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
Ter Brugge: “Data-analyse speelt een belangrijke rol in onze samenwerking met retailers. Onze afdeling category development onderhoudt regelmatig contact met retailers. Tijdens inspirerende sessies worden data gedeeld, kansen binnen de categorie besproken en gezamenlijke groeimogelijkheden verkend. Dankzij jarenlange ervaring en nauwe samenwerkingen bouwen we aan duurzame relaties. Wederzijds vertrouwen, kennisdeling en een gezamenlijke aanpak vormen de basis voor een effectieve en toekomstgerichte categoriebenadering.”

Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
Westdijk: “We ondersteunen retailers op de winkelvloer met diverse activaties. Denk aan de inzet van DOOH-schermen, kookdemonstraties en POS-materialen. Zo brengen we bestaande producten én nieuwe introducties op een opvallende manier onder de aandacht van de consument, met als doel: zichtbaarheid vergroten en sales een boost geven.”

Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
Ter Brugge: “We streven ernaar om onze samenwerking met handelspartners sterk en toekomstgericht te houden. Samen willen we blijven bouwen aan de groei van onze merken en de categorie. Dat doen we door ons assortiment uit te breiden en continu te zoeken naar verbeteringen binnen ons portfolio. Trends en ontwikkelingen in de markt staan hierbij centraal. Deze stappen zetten we in nauwe afstemming met onze retailpartners, waarbij een gezamenlijke visie op de toekomst van de categorie centraal staat.”

Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
Westdijk: “Met Easy Chicken Tonight leggen wij de focus op Easy … Tonight. Zo hebben we recent Easy Potato Tonight geïntroduceerd en komen we in de tweede helft van het jaar met een nieuw concept. Hiermee willen we nieuwe kopers naar de categorie trekken en bestaande kopers blijven inspireren. Met Huls focussen we ons op nieuwe borrel- en on-the-goconcepten. Deze sluiten aan op de wensen en behoeften van de Nederlandse consument. Daarnaast richten we onze aandacht ook op het behouden van onze core, die zich concentreert in Noordoost-Nederland.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.