ALPHEN AAN DEN RIJN – Als Superunie-leden gezamenlijk C1000 zouden willen kopen, heeft Hoogvliet ook serieuze interesse. “We hebben een organisatie staan die klaar is voor verdere groei. Dertig tot vijftig winkels in één keer zouden we aankunnen.”
Dat zegt algemeen directeur Siep de Haan van Hoogvliet in een interview met Levensmiddelenkrant. Deze week opende de keten een nieuwe winkel in De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Het is de tweede nieuwe Hoogvliet dit jaar, eerder opende er één in Houten. Daarmee ligt de keten op het beoogde groeischema, zegt De Haan. “In 2008 is er een vijfjarenplan gemaakt. We liggen op koers. Het ene jaar openen we misschien drie winkels, een ander jaar vijf. Dit jaar komt het op twee: in Houten en Alphen aan den Rijn. Maar daar komen twee relocaties bij: in Maassluis en Voorschoten. De laatste verdubbelt straks in meters. Als je kijkt naar groei in vvo hebben we onze doelstelling zeker gehaald.”
Verdere groei
Nu de speculatiemachine rond een mogelijke verkoop van C1000 op gang komt, is een vraag aan De Haan hierover logisch. De Haan: “Er zijn genoeg scenario’s geventileerd. De praktijk leert dat het altijd weer anders gaat dan je verwacht.” Hoogvliet zal C1000 niet gaan overnemen, zegt De Haan. Maar zou Hoogvliet interesse hebben in een deel van de C1000-winkels? “Laat ik er dit over zeggen: wij hebben een organisatie die, ook logistiek, klaar is voor verdere groei en daar staan we open voor. Dertig tot vijftig winkels in één keer erbij zouden we aankunnen.”
Kenners van de markt zeggen dat het scenario waarin meerdere partijen C1000 kopen en de formule opknippen niet zo logisch is, omdat daarmee een enorme kapitaalvernietiging gepaard gaat. Veel formules zijn immers niet zo krachtig als C1000. De Haan beaamt dat: “Voor veel partijen zal het inderdaad moeilijk zijn om op korte termijn toegevoegde waarde te creëren op de C1000-formule. Dat gaat niet voor alle formules op, maar wel voor een aantal.”
Restjes SdB
Naast een mogelijke verkoop van C1000 zijn er ook nog zo nu en dan winkels uit de Super de Boer-stal die Jumbo doorverkoopt. Ook daar zegt De Haan met interesse naar te kijken, al is het verkrijgen van die locaties voor Hoogvliet niet altijd even gemakkelijk. “Als formules ongeveer hetzelfde gepositioneerd zijn, zoals Hoogvliet en Jumbo, dan zoek je elkaar als laatste op om elkaar de groei te gunnen in een competatieve markt. Dan bied je winkels wellicht eerder aan aan partijen die minder op Jumbo lijken”, zegt De Haan.
Onlangs verkocht Jumbo bijvoorbeeld weer drie SdB’s aan MCD, waaronder een in Leimuiden. “Dat was een locatie die goed had gepast in ons marktgebied. We hebben er naar gekeken. Maar er was ook interesse van andere partijen.”
Zaterdag een reportage van de nieuwe Hoogvliet in Levensmiddelenkrant.
Bron: Levensmiddelenkrant