VEGHEL – Geen enkel product bij McDonald’s en Starbucks is ergens anders te koop. Dat zou Jumbo-ceo Frits van Eerd ook wel willen. Huismerken maken is leuker, mooier, echter en marge-technisch verstandiger.
Jumbo laat zich veruit het meest inspireren door Amerika. Daar zijn ze immers het verst, zegt Frits van Eerd in een interview in de zaterdageditie van de Volkskrant over de Amerikaanse foodretail. Alles is op elkaar afgestemd: Het interieur, de kleding, de etiketten, de producten passen precies in de schappen. Nederland kent die uniforme inrichting nog minder. De kleuren buiten komen ook in de winkel terug, maar elke supermarkt kent dezelfde rode etiketten van Coca-Cola en Douwe Egberts, aldus Van Eerd tegen de krant.
Verliezen
McDonald’s en Starbucks pakken de zaken heel anders aan, zegt Van Eerd over zijn Amerikaanse inspiratie. Die ketens hebben alleen producten die nergens anders te koop zijn, aldus de ceo, die opmerkt dat de Nederlandse markt nog veel te bang is om klanten te verliezen als er geen Coca-Cola-flessen in het schap staan. Het liefst zou Van Eerd daar afscheid van nemen en een huismerkcola introduceren die volledig aansluit bij de Jumbo-winkels. Een eigen label produceren is leuker, mooier en verstandiger, gekeken naar de marge, aldus de ceo.
Bron: Volkskrant