NIEUWVEEN - De acties die Albert Heijn en C1000 voeren met voetbalplaatjes zijn over hun hoogtepunt heen. Het is tijd voor iets nieuws, constateert directeur Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. “De klantenwinst was bij voorgaande spaaracties een stuk hoger.”
De afgelopen weken bezocht 43,2 procent van de Nederlandse huishoudens met kinderen de winkels van Albert Heijn. Tijdens de voetbalplaatjesactie in 2010 was dat 43,1 procent en in 2009 41,5 procent. Volgens Holla is er sprake van verzadiging. “De verrassing is er af. Daarbij kwam concurrent C1000 dit jaar ook al met voetbalplaatjes”, zegt de directeur tegen het AD.
Pieken
Albert Heijn zegt zelf dat de actie ‘een onverminderd groot succes’ is. “Het enthousiasme is enorm. We hebben een recordaantal van 105 miljoen stickerboekjes gedrukt en die raken allemaal op.” Toch rekende de keten op meer opbrengst, stelt Holla. “De supermarkt heeft zijn marktaandeel flink vergroot en trekt dus hoe dan ook al extra klanten. Dan verwacht je tijdens zo’n spaaractie een grotere piek. Ik verwacht geen vierde voetbalplaatjesactie. Voetbal scoort, maar hier is het nieuwtje van af.”
Bron: AD