biologische tomaten in het schap keurmerk biologisch.jpg

Economie

‘Nudge’ in winkel duwt consument richting biologisch

EDE – Brancheorganisatie Bionext heeft onderzoek gedaan naar manieren om de verkoop van biologische producten onder consumenten te stimuleren. Tijdens een proef van enkele weken in 11 supermarkten in Noord-Brabant werd onderzocht hoe de consument zich richting het bio-schap beweegt.

Yentl Boxce Strik |

De meerderheid van de consumenten geeft aan dat ze bereid zijn meer te betalen als ze overtuigd zijn van de voordelen van biologische producten (67,9%). Het onderzoek wijst uit dat de verkoop van biologische producten gemiddeld met 21% stijgt als gevolg van interventies op de winkelvloer. Door middel van ‘nudging’, een motivatietechniek waarbij de consument subtiel richting een gewenste manier van gedragen wordt ‘geduwd’, bleek de consument gemakkelijker te porren voor een biologische hap.

Nudgingtechnieken
In 11 supermarkten werden gedurende 10 weken de nudgingtechnieken toegepast op drie biologische groenten waarvan de omloopsnelheid hoog is, met als gevolg: de biologische zoete puntpaprika’s, komkommers en trostomaten vlogen als zoete broodjes over de toonbank. In de supermarkten werden drie verschillende nudgingtechnieken toegepast die in eerdere pilots effectief bleken: positieve framing (‘Kies voor smaak, kies voor biologisch’), social proofing (‘95% van de mensen koopt biologisch’) en reassurance (‘Bedankt dat je kiest voor biologisch’). Een bordje bij het biologische schap met ‘Kies voor smaak’ zorgde voor de grootste stijging (25%), gezamenlijk zorgden de interventies voor een gemiddelde stijging van 21%.
“We zien dat structureel stimuleren op de plek van aankoop zeer effectief is. De vraag moet omhoog en meerdere onderzoeken laten zien dat dit werkt. Om die reden denken we dat dit een hele adequate invulling kan zijn van het actieplan om de markt te laten groeien. Want het is duidelijk dat de vraag omhoog moet als we met biologisch willen groeien,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

"Verkoop biologisch stijgt met 21% door motivatietechniek"

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.