ZAANDAM – Voor het eerst heeft Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Gall & Gall, winst gemaakt op de online verkopen. Het bedrijf noemt het bij de presentatie van de halfjaarcijfers zelfs een mijlpaal.
In het eerste halfjaar van 2025 werd er iets over de vijf miljard euro aan online boodschappen gedaan bij Ahold Delhaize, een groei van bijna 14% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024. In de twee belangrijkste marktgebieden, Europa en de Verenigde Staten, liggen de omzetten niet ver uit elkaar. In Europa was de online omzet goed voor bijna 2,7 miljard euro, een stijging van 11,4%. In de VS kwam de omzet in de eerste zes maanden van dit jaar uit op iets meer dan 2,3 miljard euro, maar was de stijging flink meer met 17,2%.
Omzet
Over het geheel deed de supermarktreus het goed. De wereldwijde omzet steeg met 5,2% naar bijna 46,5 miljard euro in het eerste halfjaar. In de VS steeg de omzet slechts met 1,9%, mede veroorzaakt door sluiting van diverse Stop & Shop-winkels en minder verkoop van autobrandstoffen.
In Europa steeg de omzet met 11,8%. Hierin was de aankoop van de Roemeense supermarktketen Profi met bijna 1700 winkels en een omzet van 3 miljard euro op jaarbasis de grootste oorzaak en verantwoordelijk voor 4,9% stijging van de totale omzet. De verzelfstandiging van de laatste Delhaize-winkels in België drukte de resultaten.
Vooruitzicht
De vooruitzichten voor het hele jaar zijn onveranderd. Het bedrijf verwacht een operationele marge van ongeveer 4%. Het verbod op de verkoop van tabak in Nederland werkt nog steeds negatief door in de resultaten. Daar komt voor dit jaar het verbod in België per 1 april 2025 bij.
Bron: Levensmiddelenkrant