samenwerkingalbertheijnavantiumenrefresco.png

Formules

Albert Heijn gaat PEF gebruiken voor verpakkingen eigenmerk-artikelen

ZAANDAM – Albert Heijn gaat een samenwerking aan met Avantium, een technologiebedrijf in duurzame chemie. De supermarkt wil verpakkingen verder verduurzamen en gaat daarvoor 100% plantaardige en circulaire materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) van Avantium inzetten. Een nieuwe vruchtensapfles van Refresco, internationaal leverancier van drankoplossingen, wordt de eerste toepassing die in de winkels te zien zal zijn. Albert Heijn is de eerste supermarktketen ter wereld die PEF-verpakkingen gebruikt voor eigenmerk-producten.

Redactie |

De fabrikant Avantium stelt dat  de verpakkingen niet alleen duurzaam zijn maar ook houdbaarheidverlengend werkt. Momenteel wordt de eerste commerciële fabriek voor 5 kiloton FDCA (furaancarbonzuur) voor de vervaardiging van PEF-grondstoffen gebouwd in Delfzijl. De productie start in de tweede helft van 2024. Daarna vindt er een opschaling plaats.

Eerste ter wereld
Albert Heijn is de eerste supermarktketen ter wereld die PEF-verpakkingen gaat gebruiken voor eigenmerk-producten. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: "Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn een leefbare aarde overdragen aan toekomstige generaties. Om dat mogelijk te maken, zetten wij onder meer in op het verduurzamen van verpakkingen. Naast verpakkingsreductie, recyclebaarheid en hergebruik staan fossiel-vrije materialen hoog op onze verlanglijst. Met het gebruik van PEF geven we hier invulling aan." 

Samenwerking
Ceo van Avantium, Tom van Aken is blij met de samenwerking met Albert Heijn: "We zijn trots dat Albert Heijn als eerste supermarktketen PEF gaat gebruiken voor verpakkingen. Met Albert Heijn als partner kan Avantium de PEF-waardeketen verder opschalen en uitbouwen, om zo tegemoet te komen aan de groeiende wereldwijde vraag naar circulaire en hernieuwbare materiaaloplossingen. Dit is waar de materiaaltransitie over gaat: ervoor zorgen dat consumenten toegang kunnen krijgen tot duurzame en innovatieve producten op commerciële schaal." 

Algemeen directeur van Refresco Benelux Alexander van Assouw voegt toe: "Als leverancier van drankenoplossingen zijn we continu op zoek naar innovatieve methoden voor de productie van frisdranken, vruchtensappen en andere dranken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het verminderen, recyclen, en verduurzamen van verpakkingen. Met PEF kunnen we een alternatieve duurzame verpakkingsoplossing aanbieden aan onze klanten. We zijn dan ook blij dat Refresco, Avantium en Albert Heijn nu samenwerken om deze nieuwe vruchtensapfles op de markt te brengen."

Bron: Levensmiddelenkrant