verszakjesalbertheijn2(1).jpg

Formules

Albert Heijn organiseert wedstrijd voor meer duurzamere verpakkingsoplossingen

ZAANDAM – Duurzame denkers, creatieve designers, procestechnologen en andere experts uit de verpakkingsbranche worden door Albert Heijn opgeroepen om zich voor 10 maart aan te melden voor de AH Packathon: een wedstrijd waarbij zij duurzame verpakkingsinnovatie kunnen pitchen.

Janneke Vermeulen |

De deelnemers worden uitgedaagd om na te denken over de volgende vier dilemma’s:

• Hoe kunnen meer groente en fruit zonder verpakking worden verkocht?
• Hoe kan gekoeld fruit waaronder aardbeien, bessen en bramen verkocht worden zonder het gebruik van plastic?
• Hoe verpak je een maaltijdsalade zonder plastic, maar met behoud van de kwaliteit?
• Hoe kun je chips knapperig houden zonder een metaallaagje in de zak, zodat die beter recyclebaar wordt?
Ook andere ideeën voor duurzame(re) verpakkingen zijn welkom.

Meer stappen zetten
De AH Packathon past bij de ambities van Albert Heijn om minder en 100% recyclebaar verpakkingsmateriaal te gebruiken, vertelt Henk van Harn, directeur Merchandising en Sourcing bij de retailer: “We doen al heel veel zelf, maar kunnen alle kennis van buitenaf goed gebruiken om nog meer stappen te zetten en onze ambitieuze doelen waar te maken. Deze wedstrijd is een mooi voorbeeld van onze missie om Samen beter eten bereikbaar te maken, voor iedereen.”

"We kunnen alle hulp van buitenaf goed gebruiken om onze ambitieuze doelen waar te maken"

Twaalf miljoen kilo bespaard
Productverpakkingen zijn belangrijk voor de voedselveiligheid, een langere houdbaarheid en bescherming tijdens het vervoer, vertelt Van Harn. “We kunnen dus eigenlijk niet zonder, maar het kan altijd duurzamer. Daarom heeft Albert Heijn de afgelopen jaren al zo’n twaalf miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard, onder andere door gehakt en groentemixen in een zak in plaats van een bak te verpakken en de plastic emmertjes voor snoeptomaten en blauwe bessen te vervangen door lichte plastic bakjes.”
De wedstrijd vindt plaats op 31 maart op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. De winnaar wordt uitgenodigd om samen met de retailer het idee verder uit te werken en te realiseren.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.