section1_page18_article51_1.jpg V.l.n.r. category manager Dave Kroeze, brand manager Marieken Mellema en national accountmanager Marlieke Haagen.

Awards - Beste Introducties

Beste Introductie: WINNAAR: SULTANA FRUITBISCUIT FRAMBOOS

ZAANDAM – Het was even stil rond het merk, maar Sultana is weer helemaal terug! Met onder andere het winnende product Sultana FruitBiscuit Framboos, een complete relaunch en tv-commercials.

Redactie |

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
“Als grondlegger en leider binnen de categorie begrijpen we de behoeftes van de kopers. Binnen een categorie waar variatie voor consumenten van belang is, heeft Sultana waarde weten toe te voegen met een nieuwe variant in de vorm van een grote en toegankelijke fruitsmaak. Taste blijft toch ‘king’ en met framboos als best geteste nieuwe smaak voor FruitBiscuit speelt dit product precies in op de variatiebehoeftes van de consument. We hebben Sultana Framboos met veel focus in de markt kunnen zetten en samen met de handelspartijen groot weten te maken.
Met Sultana Framboos hebben we veel groei uit nieuwe kopers en verhoogde aankoopfrequentie gehaald.”

Welke stappen kan de retailer zetten om de categorie van het winnende product te vergroten?
“In de tussendoorcategorie zijn shoppers op zoek naar een verantwoord, lekker en portieverpakt tussendoortje. De behoefte aan dergelijke tussendoortjes is groot en vele partijen zijn hier afgelopen jaren op ingesprongen, waardoor het aanbod op het schap enorm is toegenomen. Helaas is de schapnavigatie hierdoor verslechterd. Kopers begrijpen het schap niet meer. Samen met de retailer werken wij graag toe naar een schap dat alle behoeftes blijft vervullen, maar overzichtelijker wordt. Zo kunnen we deze aankoopbarrière wegnemen en de verkopen per klant weer laten stijgen. Daarnaast kan themagerichte activatie helpen om het profiel en de aantrekkingskracht van de categorie aan te scherpen.”

"Fris, fruitig en heerlijk. Net als iedere andere soort van Sultana"

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“Het was een periode van relatieve stilte vanuit het merk, maar achter de schermen hebben we niet stilgezeten. Met Sultana zetten we dit jaar vol in op vernieuwing in receptuur, design en schapefficiëntie. Vanaf week zeven is het assortiment namelijk bijna compleet vernieuwd, met als grootste verandering de verbeterde smaak. De vernieuwde receptuur van de tussendoortjes wordt door consumenten nu al als beter dan ooit beoordeeld. Vooral de rijkheid aan smaak, de hoeveelheid fruitstukjes en de knapperige bite van de biscuits scoren hoog. Sultana voegt daarbij ook een nieuwe hartige variant toe aan haar assortiment: de Sultana Crunchers kaas & ui.
Ook anders is de nieuwe verpakking van Sultana. De designs benadrukken de knapperigheid van de biscuits. Daarnaast zorgt het nieuwe design voor meer eenheid op het schap en een frissere uitstraling. Met het vernieuwen van de verpakkingen is ook het verpakkingsformaat herzien. Zo is er nu aanbod voor de light users met een 4-pack, en voor de heavy users met een 7-pack. Daarnaast kunnen wij met deze nieuwe verpakkingsformaten de schapruimte veel efficiënter invullen – dit resulteert in tot wel 25% verbeterde schapefficiëntie.”

Hoe ondersteunen jullie de vernieuwingen?
“Hiervoor brengen we een oude bekende terug: Mr. Jummy maakt zijn rentree in verschillende reclame-uitingen als de metafoor voor lekkere trek. Het komende jaar zal Mr. Jummy weer veelvuldig te zien zijn, onder andere in onze tv-commercial.”

SULTANA - 3x4 Framboos - front.png
"Fris, fruitig en heerlijk. Net als iedere andere soort van Sultana"

Bron: Levensmiddelenkrant

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: