20240319-IMG_7461.jpg Johan Aarnoudse, Liane Lens en Derk van Kleeff van Unox hebben drie awards in ontvangst genomen. Foto: EVELIEN DE HAAS

Awards - Beste Introducties

Beste Introductie: WINNAAR: UNOX VEGETARISCHE ROOKWORST, UNOX SOEP IN ZAK PAPRIKA TOMAAT EN GOOD PASTA PESTO KAAS

ROTTERDAM - Niet één, niet twee, maar drie prijzen heeft Unox dit jaar gewonnen in de Beste Introductieverkiezing. De Unox Vegetarische Rookworst, Unox soep in zak Paprika Tomaat en Good Pasta pesto kaas zijn in de prijzen gevallen. Drie keer zoveel feest op het hoofdkantoor van Unilever! Liane Lens, marketing manager, is trots op de overwinning en blikt voor alledrie de producten terug op de introductie vorig jaar.

Gefeliciteerd met het winnen van drie awards! Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
“Het is heel belangrijk de behoefte van de consument te begrijpen en deze door te vertalen in je producten. Zo is de vegetarische rookworst enorm verbeterd in smaak ten opzichte van zijn voorganger, omdat we feedback kregen dat het lekkerder kan. Pasta pesto staat als ‘Top Dish’ aangemerkt in Nederland (in Google is dit een van de meest gezochte gerechten) en de Paprika Tomatensoep is een aanvulling op soepen met peulvruchten, die naast vegetarisch ook heel vullend is.”

Welke hoogtepunten hebben jullie afgelopen jaar meegemaakt met de winnende producten?
“We kregen direct ontzettend positieve reacties vanuit influencers, redacties en consumenten over de smaak en structuur van de vernieuwde vegetarische rookworst. De Paprika Tomatensoep is breed opgenomen door retailers en de Good Pasta pesto kaas is een van de favorieten van een influencer met 200K volgers.”

Hoe kunnen retailers de categorie van de winnende producten vergroten?
“Voor houdbare soepen is het heel interessant om de jongere doelgroepen aan te trekken: het is een makkelijk en voedzaam alternatief voor de snelle maaltijd, op elk moment van de dag. Good pasta lift mee op de enorme groei die we in het snackingsegment zien, tot nu gedreven vanuit noodles, maar de consument staat zeker open voor alternatieven. En wat betreft houdbaar vegetarisch: als we er met elkaar voor zorgen dat het komende winterseizoen ieder huishouden tenminste één keer kiest voor vegetarische rookworst bij de stamppot, zetten we een mooie trend in gang!”

"We zorgen er continu voor dat we de juiste doelgroep blijven aanspreken"

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“In snacking komen we met een aantal nieuwe smaken op de markt, maar ook met een nieuw concept. Met soep richten we ons met name op de corebusiness en hebben we plannen om de (jongere) consument meer soep te laten eten.”

Wat is jullie strategie om met de winnaars in de schappen te blijven staan?
“We zorgen er continu voor dat we de juiste doelgroep blijven aanspreken. Dat doen we middels communicatie en activatie om zo penetratie en consumptie te blijven stimuleren. En ook door overzichtelijkheid in het schap te creëren. Zo hebben we afgelopen jaar onze soep in zakrange in tweeën gedeeld: Smaakfavoriet en Extra Rijkgevuld. De Smaakfavorieten zijn de topfavoriete smaken van Nederland en lekker voor elk moment. De Extra Rijkgevuld soepen zitten bomvol groenten en/of peulvruchten en zijn met een broodje erbij een volledige maaltijd. Door kleur en naam zijn ze goed te onderscheiden. Daarnaast zullen we in communicatie de relevantie van soep in zak blijven benadrukken op een manier die de consument aanspreekt, namelijk als een lekker alternatief voor de makkelijke maaltijd. Op deze manier willen we de categorie houdbare soep relevant houden onder de huidige doelgroep, en zeker ook aantrekkelijk maken voor nieuwe doelgroepen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.